Het is nu 22 mei 2013 17:07

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 08 jul 2012 16:31 
0% ontvangst
0% ontvangst

Mijn telefoon is gestolen. Nu heb ik m'n simkaart laten blokkeren.
Welke gegevens kan de persoon die mijn telefoon nu heeft van mij te weten komen?
Kan hij bijvoorbeeld zien wie mijn contacten zijn, welke internetsites ik bezocht heb of mijn afbeeldingen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 jul 2012 20:26 
90% ontvangst
90% ontvangst

adriaanx schreef:
Kan hij bijvoorbeeld zien wie mijn contacten zijn, welke internetsites ik bezocht heb of mijn afbeeldingen?

Dat ligt er natuurlijk aan of je gsm aan of uit stond ten tijde van de diefstal... ;)
Zou ie aan hebben gestaan, dan heeft die persoon toegang tot je bestanden zoals foto's (staan op een geheugenkaart neem ik aan ?) tenzij je die hebt ondergebracht in bijv. een app beveiligd met een wachtwoord.

Idem voor je contactpersonen: staan ze op je simkaart en de telefoon staat nog aan, dan zijn ze voor iedereen toegangkelijk.
Heeft de simkaart een pin code en heeft de gsm uitgestaan, dan zijn de contacten (bij het opstarten) niet te benaderen.
Als de contacten in je telefoongeheugen staan, en je hebt geen beveiligingscode ingesteld (als er bijv. een nieuwe 'vreemde' simkaart word ingestoken), dan zijn deze meestal ook zichtbaar voor de nieuwe ''eigenaar''...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 jul 2012 00:08 
100% ontvangst
100% ontvangst

't Ligt er ook aan, welk toestel je hebt, bij veel oudere "gewone" telefoons kun bijv. niet in het menu zonder simkaart, maar je kunt de geheugenkaart eruit nemen, in een andere telefoon of geheugenkaartlezer plaatsen en dan toch de foto's zien.
Volgens je profiel heb je een E72 en deze smartphones kunnen zonder simkaart nog bijna alles, alleen niet bellen en internetten via het netwerk van de provider. Men kan in het menu, internetten via WiFi (en dus ook de browser openen, inclusief favorieten) en ook de bestanden op de geheugenkaart bekijken. De dief hoeft dus alleen maar de simkaart uit de telefoon te halen en kan hem dan gewoon opstarten. Veel mensen slaan (zoals Suomi ook al schreef) hun contacten in het toestel op, i.p.v. op de simkaart, omdat het toestel veel meer gegevens van de betreffende contactpersoon kan bevatten. Die kunnen dan ook gewoon ingezien worden.

Tegen dit alles helpt de pincode op de simkaart dus niet, alleen een beveiligingscode op het toestel zelf.

Overigens geldt dit niet alleen voor Symbian, bij de meeste smartphones heb je zonder simkaart gewoon toegang tot het menu en kun je internetten, foto's maken, muziek luisteren, etc.

Wel is het zo, dat de gemiddelde dief weinig interesse in deze zaken heeft en de telefoon liefst zo snel mogelijk doorverkoopt, tenzij het niet om "gewone" diefstal, maar om iets anders gaat, bijv. bedrijfsspionage, waarbij de opgeslagen contacten waardevoller zijn, dan de telefoon.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]