Het is nu 24 mei 2013 11:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 17 nov 2011 12:55 
0% ontvangst
0% ontvangst

Goedemiddag. Ik ben sinds gisteren een prepaid klant bij Ben. Ik heb het internet maandbundel geactiveerd. Ik heb geen problemen met surfen, e-mail checken enz. Mijn toestel is Nokia C7. Er bestaat een VoIP (SIP) client voor Nokia toestellen, ik heb deze geïnstalleerd en de relevante instellingen toegepast (VoIPdiscount SIP account, codecs, poorten). Het werkte prima met Vodafone, mijn vorige aanbieder. Nu probeer ik gebruik te maken van de SIP client maar iets gaat mis. Ik kan bij mijn Voipdiscount account wel inloggen, maar als ik een oproep probeer te plaatsen dan hoor ik niets. De telefoon gaat aan de andere kant, maar ik kan mijn gesprekspartner niet horen en hij kan me ook niet horen. Dat heeft waarschijnlijk te maken met geblokkeerde poorten. Ik hebtevergeefs geprobeerd verschillende poorten te gebruiken (5060, 8080 enz). Nou, dat is interessant want als ik bij mijn Voipdiscount account via Nimbuzz of Fring toepassing inloog, dan kan ik gewoon bellen. Ik wil echter de ingebouwde SIP client gebruiken omdat de geluidskwaliteit veel beter is. Heeft iemand suggesties?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 nov 2011 21:04 
Beheerder
Beheerder

Op dit moment is de wetgeving op de netneutraliteit nog niet van kracht, dus het kan inderdaad zijn dat Ben de poorten blokkeert. Helaas geven providers hier nauwelijks of geen informatie over vrij.

Aangezien de ingebouwde client natuurlijk op alle Nokia toestellen draaien, is het voor Ben interessant die in ieder geval te blokkeren. Ik vermoed dat dat dus ook de oorzaak is van je probleem.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 nov 2011 13:57 
0% ontvangst
0% ontvangst

Ik schreef naar mijn provider en ik heb een officieel antwoord ontvangen van Ben klantenservice:
"De technische dienst heeft dit incident onderzocht en ontdekte dat de VoIP-functie tijdens het gebruik van 3G is uitgeschakeld. Deze is geactiveerd als specificatie van de MVNE. Je moet weer in staat zijn om voip te gebruiken tijdens het gebruik van wifi-verbinding".

MVNE staat voor Mobile Virtual Network Enabler, toch? Hoe kan ik er gebruik van maken?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 nov 2011 15:27 
Beheerder
Beheerder

Even de reactie van Ben vertalen:

Ben is een MVNO, een Mobiele Virtuele Netwerk Operator. Hoewel Ben onderdeel is van T-Mobile, koopt Ben capaciteit in op het T-Mobile netwerk en fungeert dus eigenlijk als een los bedrijf. De MVNO loopt via een MVNE, inderdaad een Mobile Virtual Network Enabler. Deze partij beheert het Home Location Register (HLR) voor alle aangesloten MVNO's. In het HLR wordt bepaald welke diensten klanten of MVNO's mogen gebruiken cq aanbieden. VOIP is dus op 3G uitgeschakeld. Met andere woorden, je kunt dus met je telefoon geen VOIP verbindingen via een mobiele dataverbinding opzetten. Dit is geblokkerd.

Straks na de goedkeuring van de nieuwe telecomwet door de eerste kamer, mogen providers dit niet langer blokkeren. Op dit moment wordt dit wel geblokkeerd omdat VOIP natuurlijk de inkomsten uit traditioneel belverkeer kanibaliseren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 dec 2011 19:40 
0% ontvangst
0% ontvangst

Vandaag ben ik overgestapt naar een Ben abonnement (Ben zuinig + internet veel). Ik heb nogmaals geprobeerd om een VoIP oproep te plaatsen en het werkte prima. Conclusie: VoIP wordt alleen bij Ben prepaid geblokkeerd.

Laatst bijgewerkt door pan.nl op 16 dec 2011 00:08, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 dec 2011 22:26 
Beheerder
Beheerder

Bedankt voor je update en voor het delen van je bevindingen. Interessante conclusie!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 dec 2011 03:14 
0% ontvangst
0% ontvangst

Graag gedaan. Het verschil kan eigenlijk verklaard woorden. Als men de simkaart van Ben voor het eerst inzet, worden twee internet profielen opgeslagen op het toestel: "Ben internet" en "Ben internet prepaid". Deze profielen gebruiken verschillende toegangspunten. Daar had ik op gehoopt. :-)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]