Het is nu 17 apr 2014 10:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 04 apr 2007 16:43 
50% ontvangst
50% ontvangst

In oktober wil als cadeau voor mijn vriend een nieuwe Nokia telefoon kopen en die neem ik dan mee naar Turkijie.

Vorig jaar heb ik de Nokia N73 voor hem gekocht(simlockvrij etc).Na een paar weken kreeg hij de melding dat hij zijn telefoon niet meer kon gebruiken omdat hij niet geregistreerd stond.

Ik heb hem toen de aankoopbon opgestuurd en nog wilde/kon zijn provider de telefoon niet registreren.De telefoon had ik via de post naar hem opgestuurd dus niet zelf meegenomen.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan voorkomen met de nieuwe telefoon?Zijn eigen provider(vroeger Telsim en nu Vodafone)weet het ook niet.
Moet ik de telefoon aangeven bij de douane als ik Turkije binnen kom of zo?En zijn daar kosten aan verbonden?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 apr 2007 17:34 
Beheerder
Beheerder

Om eerlijk te zijn heb ik hier nog nooit van gehoord. Zolang een toestel niet als gestolen opgegeven staat, is het gewoon toegestaan het toestel overal mee naar toe te nemen. Het lijkt me sterk dat de provider het toestel dus niet toe laat (al is het niet onmogelijk, gezien providers wel de IMEI nummers ontvangen van het toestel).

Om problemen te voorkomen, zou ik je aan willen raden eerst een oude telefoon een aantal weken te gebruiken in Turkije, als daar de problemen niet mee ontstaan, kun je het gerust een nieuw toestel sturen / geven. Mochten met dat oude toestel de problemen ook weer ontstaan, dan is af te raden een nieuw toestel vanuit Nederland in Turkije te importeren. In dat geval controleren de providers inderdaad op de afkomst van het IMEI nummer (wat mij heel vreemd zou lijken).

Om even helemaal concreet te gaan, zou ik eerder zeggen dat er een probleem is met de simkaart registratie, komt vaker voor bij NOkia's. Met een software update zou dat verholpen moeten zijn.

Groetjes,

Tim Wijkman

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 apr 2007 17:49 
50% ontvangst
50% ontvangst

Met andere telefoons die ik vanuit Ned naar hem heb gestuurd,gebeurde precies hetzelfde.Ook die kon hij naar een paar weken niet gebruiken.Ik was toen blij dat het geen dure telefoons waren,maar was minder blij dat de Nokia N73 het niet doet.

Bij een telefoonshop konden zij er ook niets aan doen.Dat ligt aan de provider zeiden ze.

Ik vond het raar aangezien mijn vriend de aankoopbon etc kon overhandigen(om aan te tonen dat de telefoon niet gestolen was)en nog konden ze niet de telefoon registreren.

Ik dacht misschien moet dat bij de douane gebeuren bij binnenkomst van het land.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 apr 2007 18:59 
Moderator
Moderator

Ik ken dit verhaal.

De Turkse maatschappij moet het toestel registreren, maar ik denk dat ze "de invoer toestellen" graag op deze manier wil boycotten.

Waarom...mwah N73 kost hier 429euro...in Turkije $1000....dus om hun eigen ruiten niet in te gooien blokkeren ze de invoer maar.

Erg raar, maar jah...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 apr 2007 19:13 
90% ontvangst
90% ontvangst

Is niet raar, maar juist slim van Turkije. Maar uiterst vervelend als je een toestel opstuurt die het dan na een tijd niet meer functioneert omdat Turkije d'r eigen markt wil beschermen.

Niek

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 apr 2007 21:19 
Moderator
Moderator

Klopt het is slim, maar ik zou het in Nederland bijv ook niet leuk vinden als ik met mijn amerikaans geimporteerde 9300 niet op de netwerk van Nederland kan bellen.

De 9300 word toch voor 5dollar gemaakt in azie ongeacht in welke land je deze koopt. Nederland krijgt dan geen btw afdracht als ik de 9300 niet in Nederland aanschaf.

Maar Nederland krijgt wel weer import kosten vanuit de douane.

Ik denk dat Turkije dan ook maar invoer kosten moet heffen, uiteindelijk moeten de mensen toch de bon tonen bij binnenkomst bij de douane van Turkije tegenwoordig.

jaja als ik koning van de wereld was :p

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 apr 2007 13:41 
50% ontvangst
50% ontvangst

Het is ook slim maar voor ons erg vervelend.

Heb ook geen idee hoe we dit kunnen vermijden/oplossen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 apr 2007 14:10 
90% ontvangst
90% ontvangst

Toestel kopen in Turkije lijkt me? Mja, daar zal het toestel wel iets duurder zijn dan :?

Niek

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 apr 2007 15:25 
50% ontvangst
50% ontvangst

Is veel duurder,helaas.

Heb nu maar een mail gestuurd naar de ambassade in Turkije om te kijken wat zij mij aanraden ivm het registreren van je telefoon.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 mei 2007 22:49 
40% ontvangst
40% ontvangst

Ik wil een telefoon opsturen naar mijn vriend in Turkije. Nu wil ik een oudje van mij gaan opsturen en heb bij KPN een unlockcode aangevraagd. Bij het aanvragen van deze code moest ik de reden van unlocken aangeven, hier kon ik ook kiezen uit: "Ik wil het toestel in het buitenland gebruiken" dit heb ik dus aangevinkt. Een mevrouw van de klantenservice vertelde mij namelijk dat ik dan een andere unlockcode kreeg als dat ik het toestel om een andere reden wilde unlocken. Krijgt mijn vriend dan ook het probleem dat deze geblokkeerd kan worden als hij zijn turkse simkaart erin doet? Ik dacht dat het puur informatief is voor de KPN waarom men zijn/haar toestel simlockvrij wil hebben.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 nov 2007 18:05 
50% ontvangst
50% ontvangst

Ik heb dus eind okt een Nokia n95 meegenomen voor mijn vriend.We zijn samen naar een Vodafone winkel gegaan om de telefoon te registreren.
Ik had mijn paspoort nodig en moest wat formulieren invullen.Mijn vriend moest zijn nummer op mijn naam overzetten zodat hij de telefoon kon gaan gebruiken.De telefoon en simkaart staan dus geregisteerd op mijn naam en ik mag per jaar 1 telefoon invoeren en registeren op mijn naam.
De kosten waren 10ytl ongeveer 6 euro.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 dec 2007 14:35 
80% ontvangst
80% ontvangst

Kijk..

Eind goed al goed..

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur