Helpdeskartikel

Netwerk Dekking (kaarten)

Hoe is het gesteld met de dekking van Nederlandse en Belgische mobiele netwerken? Welk netwerkbereik of dekkingskwaliteit kunt u verwachten op uw woonadres, werkadres of plek waar u vaak verblijft? Van welke type netwerken maken Nederlandse en Belgische providers gebruik? Deze onderwerpen worden op deze pagina behandeld.

Iedere provider heeft met zijn masten en antennes een bepaald bereik. Het bereik is niet alleen afhankelijk van de hoeveelheid masten in een bepaalde regio, maar ook van het netwerk type. GSM 900 en E-GSM netwerken hebben vaak een groter bereik dan GSM 1800, UMTS of LTE netwerken.

KPN, T-Mobile en Vodafone hebben ieder een eigen GSM, UMTS en LTE netwerk in Nederland. De dekking kan tussen providers onderling erg verschillen. Bij de keuze voor een bepaalde provider is het dus erg belangrijk om te weten of die provider op de plekken waar u woont, werkt of verblijft voldoende dekking biedt. Over het algemeen verschillen de Nederlandse en Belgische providers niet meer zo veel van elkaar. Allemaal bereiken ze 95 tot 99,5% van de bevolking.

Iedere provider gebruikt een eigen netwerk en eigen netwerkfrequenties. In onderstaande lijst staan de frequenties die Nederlandse en Belgische provider gebruiken. Ook de zogenaamde "Provider nummers" staan hierbij aangegeven. Een provider zend altijd haar provider nummer- of code uit. Deze wordt door een mobiele telefoon vertaald in een netwerknaam. Het provider nummer of de provider code bestaat uit 5 cijfers, waarbij de eerste drie cijfers het land aangeven (204 staat voor Nederland en 206 staat voor België) en het vierde en vijfde cijfer het netwerk. Bij oude telefoons kan het voorkomen dat nieuwe netwerken en netwerknamen nog niet in het toestel geprogrammeerd staan. In dat geval geeft het toestel geen netwerknaam maar de provider code weer.

Via onderstaande links wordt u doorgestuurd naar de website van de diverse Nederlandse- en Belgische providers waarop u de dekking van ieder netwerk kunt bekijken. Er zijn ook zogenaamde 'Mobiele Virtuele Netwerk Operators' (MVNO's), aanbieders zonder eigen netwerk die gebruik maken van een van drie bestaande Nederlandse- of Belgische mobiele netwerken. De netwerkdekking voor deze Mobiele Virtuele Netwerk Operators is gelijk aan de dekking van het netwerk waar deze aanbieder gebruik van maakt. Het is dus een fabeltje dat Mobiele Virtuele Netwerk Operators minder dekking of een lagere kwaliteit bieden dan 'echte' providers.

Nederlandse providers
Dekking KPN
Dekking KPN

KPN Netwerk in gebruik: GSM 900, GSM 1800, UMTS 2100 en LTE 2600
Provider nummer: 204 08
Dekkingskaart / postcodecheck: Klik hier.


Dekking T-Mobile
Dekking T-Mobile

T-Mobile Netwerk in gebruik: GSM 900, GSM 1800, UMTS 2100, LTE 2600
Provider nummer: 204 16 / 204 20
Dekkingskaart / postcodecheck: Klik hier.


Dekking Vodafone
Dekking Vodafone

Vodafone Netwerk in gebruik: GSM 900, GSM 1800, UMTS 2100, LTE 2600
Provider nummer: 204 04
Dekkingskaart / postcodecheck: Klik hier.


Dekking Tele2
Dekking Tele2

Tele2 Netwerk in gebruik: LTE 2600
Provider nummer: 204 02
Dekkingskaart / postcodecheck: Klik hier.


Ziggo Netwerk in gebruik: LTE 2600
Provider nummer: 204 15
Dekkingskaart / postcodecheck: Klik hier.

Belgische providers
Dekking Base
Dekking Base

Base Netwerk in gebruik: GSM 900, GSM 1800, UMTS 2100, LTE 2600
Provider nummer: 206 20
Dekkingskaart / postcodecheck: Klik hier.


Dekking Proximus
Dekking Proximus

Proximus Netwerk in gebruik: GSM 900, GSM 1800, UMTS 2100, LTE 2600
Provider nummer: 206 01
Dekkingskaart / postcodecheck: Klik hier.


Dekking Mobistar
Dekking Mobistar

Mobistar Netwerk in gebruik: GSM 900, GSM 1800, UMTS 2100, LTE 2600
Provider nummer: 206 10
Dekkingskaart / postcodecheck: Klik hier.

Reacties
Moerasbewoner vd Linden
04-03-2014
De dekkingskaarten zijn erg interessant. Maar hier in de wijde omgeving hebben we maar 2 GSM masten en heel veel "gebruikers" waardoor de masten "overbelast" zijn. Daardoor krijg je dus geen verbinding met het netwerk als je wilt bellen en ben je niet bereikbaar als je gebeld wordt! het gaat om postcodes 2491, 2492 en 2493. Bellers krijgen zelfs regelmatig de melding "dit nummer is niet in gebruik"! Probleem is bekend bij de providers, en is bij alle providers! Mobiel internet is ook huilen!
Daan Hiervandaan
20-02-2014
irriteer me mateloos aan mensen die perfecte telfort/tele2 dekking in het buitenland. In het buitenland ben je afhankelijk van buitenlandse operators en niet van Telfort etc.. Dus zeggen dat Tele2/Telfort in de USA goed bereik heeft is onzinnig. overigens zit je bij Telfort weliswaar op netwerk van KPN, echter hebben KPN klanten altijd voorrang op Telfort. Vandaar de vele drop outs! T-Mobile is zeker niet veel beter geworden, zeker binnenshuis niet.
P.G. v.viegen
09-12-2013
meer dan een half jaar bijna geen bereik in en om het huis met T-Mobile, bij bellen en een sms sturen moet ik de straat uitlopen en dan lukt dit meestal wel, heb jonge kinderen die ik dan niet kan bereiken. Met slecht weer is dit geen aanbeveling, hopen dat T-Mobile hier wat aan gaat doen
Thamar Pierot
06-11-2013
ik heb net een nieuwe iphone bij t-mobile met abbonement genomen.nu 4 maanden oud. postcode gebied-Numansdorp 3281KS…… 1 grote ramp vooral bij t-mobile.. netwerkradar app gebruikt van t-mobile , wel 3 x perdag een check gedaan en de resultaten zijn gegrond door tmobile zelf.geen dekking-spraak, een normaal telefoongesprek is niet mogelijk, valt gewoon weg. ik kan van mijn abbonement van 2 jaar af..geweldig.snel naar telfort-kpn..met een iphone5s die vandaag uitgekot.bedankt voor deservice tmobil
d. vos
25-10-2013
Heel leuk al die dekkingskaartjes en de beloften van nog sneller mobiel internet. Inmiddels is er op vele plaatsen (vooral de randstad natuurlijk) al 4G. En 2G is in heel Nederland uitstekend, toch? Nou niet dus. Hier in Zeeuws-Vlaanderen blijft het een achtergebleven gebied voor de heren telecomaanbieders. Zelfs 2G is hier praktisch onmogelijk. Als ik mobiel wil bellen moet ik achter in de tuin gaan staan om een beetje ontvangst te hebben. Wanneer wordt dat nu 's eindelijk verholpen??!!!
Henk van Rooijen
23-09-2013
Dekking zoals aangegeven op kaaart van Vodafoon blijkt niet te kloppen. Mijn postcode 3863..(Nijkerk) geeft op kaart 3G 14,4 Mbps: binnen is krap 2G 80-120 Kbps haalbaar. Veel beloven en weinig bieden! Hollandsnieuwe, gebruiker van dit netwerk geeft dit na onderzoek ook toe en geeft alleen het aanbod van stopzetten van het contract als mogelijkheid. Verbetering van de situatie zit er kennelijk niet in. Kaart van KPN geeft ook 3G 14,4 Mbps aan. Maar klopt dat in de praktijk dan wel? Ervaring?
S Verhagen
14-06-2013
Woonachtig in Arnhem Zuid en sinds 2 maanden abonnement bij Hollands Nieuwe. Sinds dag 1 geen enkel bereik in en om het huis. Verder kan ik niet mailen en internetten (alleen via wifi, maar daar heb ik mijn provider niet voor nodig) Na 2 maanden nog steeds geen oplossing, noch schadeloosstelling, noch enige andere service. Ik zou deze provider dus bij niemand aanbevelen.
Peter Hoofddorp
23-05-2013
Ik heb al een aantal jaren Telfort (=KPN-netwerk) en heb nog nooit problemen met bereik gehad. Ook niet in het buitenland (Europe, N-Amerika) waar ik 3-4x per jaar kom.
Dick Blokker
22-01-2013
Ik heb sinds 21 jan. 2013 een abonnement bij Vodafone. Waardeloos, heeft in Havelte geen 3 G dekking maar G.Hiervoor 20 jaar bij KPN en nooit problemen. Altijd en overal 3G. Dus na 12 mnd. weer snel terug!!! Had ik het maar vooraf bekeken. Zegt het voort!!!
Leo Berkhout
24-08-2011
Zakelijk hebben we Vodafone netwerk. In Eindhoven was dat goed, maar eenmaal verhuisd naar Veendam is het beroerd. Overdag kan zomaar je veldsterkte opeens weg zijn. Bellen naar een 0900 Vodafone service nummer geeft dat ze het enorm druk hebben: "Blijft u a.u.b. aan de lijn.", waarna de verbinding direct verbroken wordt. Paar keer geprobeerd, ook vanaf andere mobiel en vaste nummers, maar steeds verbreekt na een paar seconde de verbinding. Je betaalt overigens wel steeds een hele minuut! Le
Jelle Geertsma
16-07-2011
Hallo ik heb KPN en vindt de dekking niet overal even goed,laatst stond ik zelfs in de KPN Winkel hier in Leeuwarden en was het signaal zelfs helemaal weg,ook de verkoper z n gsm had geen dekking moet je nagaan,buiten is het meestal wel goed in winkels veel slechter zelfs zo dat het wel wegvalt helemaal wel jammer vondt het KPN netwerk jaren terug toch beter dekkend voor m n gevoel nu met de smartphone toestanden vindt ik het achteruitgaan ! Groetjes Jelle !
jan bakker
12-07-2011
Ik lees alleen maar narigheid over orange en tmobile, maar kpn is ook niet al te best op sommige plaatsen. Zoals bij mij thuis, telefoon op tafel geeft bereik, maar telefoon in de broekzak is geen bereik. Vodafone is hier in bornerbroek overigens prima.
ruud coene
10-05-2011
heb nieuw abonn bij telfort, eerste dag zichtbaar nl KPN operator / server / aanbieder op mijn Iphone, perfect signaal, dag later geen zichtbaar kpn, maar zichtbaar telfort operator/server aanbieder op m,n Iphone, zeer slecht signaal, en binnenshuis valt het weg, week verder, geen kpn signaal meer gezien op m,n Iphone. kijk uit met aanbieding telfort. 200 belminuten voor euri: 4,95 ja op eigen belabberd netwerk. zit er verd..... 2 jaar aan vast, hoop op positieve reactie na verstuurde klacht. R.
C Mirxnis
18-10-2010
Nu lijkt het er zelfs op dat ik wél bereik heb, maar doodleuk gewoon níet kan bellen anders dan een noodnummer. Het begint te zot voor woorden te worden. Tijd om T-mobile eens flink wakker te schudden en te zorgen dat er een betere dekking komt, want het is niet normaal dat ik een jaar geleden zeer goed bereik had en nu amper bereik heb.
C Mirxnis
18-10-2010
De reacties voor mijn bericht over T-mobile zijn mij bekend. Ik heb binnenshuis en binnen een flink aantal meters(niet mijn straat dus)alleen 112 binnen bereik en juist die bel je niet. Een SMS versturen is niet mogelijk en internetbankieren is echt een crime hier. TAN-codes komen dan namelijk niet aan. Ik weet wel dat de dekking van T-mobile(en andere providers) niet goed is in mijn wijk, maar dan nog is het vreemd soms wel en soms absoluut geen bereik te hebben.
pascal seegers
08-10-2010
in 2010 en nog steeds geen netwerkdekking van KPN in delen van Landgraaf. Bij het afsluiten/aanvragen van een abbonement mag men dit toch wel even checken dacht ik. Nu sta je als ondernemer mooi te kijken....
Marcel van Gorkum
25-09-2010
Ben zeer tevreden over Telfort uitstekende dekking als ik goed ben geinformeerd is het netwerk van KPN.Voorheen T.Mobile was bereik heel slecht!!
Bas V.
07-05-2010
Sinds de sneeuw een baalverbinding met t-mobile. Vooral internet is slecht. Zit totaal geen snelheid meer in. Heb een iPhone 3G maar internet is helemaal niets meer. Niet alleen in de wijk maar in de binnenstad ook. Bereik is redelijk maar als je een smartphone hebt is internet natuurlijk enorm belangrijk. Helaas tot nu toe. Hengelo ov
Kim Scheidmann
10-03-2010
Ik heb al sinds 4 jaar Tele2. Ik heb altijd en overal bereik. Ik ben zeer tevreden over deze provider. Zelfs in het buitenland, Italië, Spanje, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk.
J de Jong
16-02-2010
Zeer slecht ontvangst in het noorden van Friesland met T-Mobile(Tele2) voorheen KPN-netwerk hetgeen veel beter was.
riemer haagsma
30-01-2010
Sinds mijn verhuizing naar Menaldum heb ik een slecht bereik met T-Mobile. Heb hierover geklaagd maar er kwam geen oplossing. Enkele weken geleden bood T-Mobile aan om mijn contract met hun vroegtijdig te beëindigen. Daarbij ben ik dan wel mijn beltegoed kwijt en daarmee ga ik niet akkoord.
Alphons Gasman
06-12-2009
T-mobile geeft op hun dekkingskaarten aan dat er een goede dekking is in de regio Slagharen. Wel ik woon hemelsbreed ongeveer 15 kilometer van de duitse grens wanneer ik achter het huis in de tuin loop krijg ik sms "welkom in duitsland" in huis is er geen ontvangst of je moet bij het raam gaan staan. En een sms versturen moet buiten voor het huis gebeuren. TOP provider dus!!!
Ad Briaire
03-10-2009
Het bereik met T-Mobile gaat snel bergafwaarts. Op mijn postcode 3069NM had ik voor 1 september in de avonduren geen ontvangst. Inmiddels heb ik binnenshuis vrijwel nooit meer ontvangst. Ik moet de tuin in om te bellen en ook dan is het bereik slechts 1 of 2 streepjes. Voorheen met Orange en KPN was de ontvangst uitstekend. Ik ga gauw weer op zoek naar nieuwe provider. Wat een drama...
joop van der Blij
03-10-2009
Sinds vorige jaar augustus woon ik in Amersfoort Nieuwland. Ontvangst t-mobile in huis : Bagger. Ik heb een zakelijk abonnement en voor mijn werk bel ik veel thuis. vaak geen ontvangst of tijdens gesprek valt weg. Stuitend slecht. Ook als het aan het toestel ligt (I-phone) houd ik t-mobile verantwoordelijk. ze kunnen ook waarschuwen dat bepaalde toestellen een mindere ontvangst hebben. Overigens heeft het toestel op andere plekken geen enkele moeite.
Ingeborg Geuijen
28-09-2009
Ik woon slechts 3km van de Belgische grens af. Ik had eerst vodafone prepaid, maar daarmee had ik amper bereik. Nu heb ik een kpn-abonnement en sindsdien heb ik altijd bereik. Een vriendin van me heeft t-mobile en zij heeft hier weer meestal geen bereik.

Reageer!

GSM Helpdesk Nederland maakt gebruik van cookies. Hoe wij omgaan met uw privacy leest u in ons privacybeleid.