Helpdeskartikel

Doorschakelen

Bij de meeste abonnementen en bij sommige prepaid aanbieders kunt u uw mobiele telefoon doorschakelen naar een andere telefoon. Op deze pagina leggen we u uit hoe doorschakelen werkt, wat de kosten zijn en wat wel en niet kan binnen doorschakelingen. Weet u niet zeker of u met uw telefoon kunt doorschakelen? Raadpleeg dan de klantenservice van uw provider.

Iedereen heeft al wel eens met doorschakelingen te maken gehad, misschien onbewust, misschien bewust. Iedere mobiele telefoon beschikt over een voicemail. Wanneer u uw voicemail aan of uit zet, activeert of deactiveert u in principe een doorschakeling. In de GSM wereld zijn er in het algemeen 4 typen van doorschakelingen. Te weten:

  • Indien in gesprek
  • Indien niet aangenomen (doorschakelen na bepaalde tijd)
  • Indien uit of buiten bereik
  • Alle oproepen doorschakelen
Doorschakelingen kunt u activeren en deactiveren. U kunt ook de status van een doorschakeling opvragen. Doorschakelen kunt u meestal vanuit het menu in uw telefoon (meestal onder netwerk diensten). Omdat het te ver voert om voor elke telefoon uit te leggen hoe u bij dit menu moet komen, geven we u op deze pagina de directe opdracht code's. In principe verzendt uw telefoon dezelfde code's wanneer u doorschakelt vanuit het menu.

Over de opbouw van opdrachtcode's kunt u elders in deze GSM helpdesk terecht. We laten het op deze pagina bij het weergeven van de opdrachtcode's voor doorschakelingen.

Alle oproepen doorschakelen:
Activeren: **21*telefoonnummer# [zend]
Annuleren: ##21# [zend]
Status opvragen: *#21# [zend]


Oproepen doorschakelen indien niet opgenomen:
Activeren: **61*telefoonnummer*tijd# [zend] *
Annuleren: ##61# [zend]
Status opvragen: *#61# [zend]
* Vervang tijd door het aantal seconden waarna doorgeschakeld moet worden, dit kan in perioden van 5 seconden.

Oproepen doorschakelen indien uit of buiten bereik:
Activeren: **62*telefoonnummer# [zend]
Annuleren: ##62# [zend]
Status opvragen: *#62# [zend]


Oproepen doorschakelen indien in gesprek:
Activeren: **67*telefoonnummer# [zend]
Annuleren: ##67# [zend]
Status opvragen: *#67# [zend]


Fax oproepen doorschakelen
Het mobiele netwerk "luistert" naar een binnenkomende oproep en bepaald of het gaat om een normale (spraak) oproep, fax oproep of data oproep. Bij sommige providers is het mogelijk om fax oproepen door te schakelen naar een ander telefoonnummer. Daarnaast hebben klanten in sommige gevallen een appart mobiel faxnummer. Met onderstaande doorschakelcodes kunt u faxoproepen op uw mobiele telefoon doorschakelen naar een ander telefoonnummer:

Alle fax oproepen doorschakelen:
Activeren: **21*telefoonnummer*13# [zend]
Annuleren: ##21*13# [zend]
Status opvragen: *#21*13# [zend]


Fax oproepen doorschakelen indien niet opgenomen:
Activeren: **61*telefoonnummer*tijd*13# [zend] *
Annuleren: ##61*13# [zend]
Status opvragen: *#61*13# [zend]
* Vervang tijd door het aantal seconden waarna doorgeschakeld moet worden, dit kan in perioden van 5 seconden.

Fax oproepen doorschakelen indien uit of buiten bereik:
Activeren: **62*telefoonnummer*13# [zend]
Annuleren: ##62*13# [zend]
Status opvragen: *#62*13# [zend]


Fax oproepen doorschakelen indien in gesprek:
Activeren: **67*telefoonnummer*13# [zend]
Annuleren: ##67*13# [zend]
Status opvragen: *#67*13# [zend]


Data oproepen doorschakelen
Het mobiele netwerk "luistert" naar een binnenkomende oproep en bepaald of het gaat om een normale (spraak) oproep, fax oproep of data oproep. Bij sommige providers is het mogelijk om data oproepen door te schakelen naar een ander telefoonnummer. Daarnaast hebben klanten in sommige gevallen een appart mobiel datanummer. Met onderstaande doorschakelcodes kunt u dataoproepen op uw mobiele telefoon doorschakelen naar een ander telefoonnummer:

Alle data oproepen doorschakelen:
Activeren: **21*telefoonnummer*12# [zend]
Annuleren: ##21*12# [zend]
Status opvragen: *#21*12# [zend]


Data oproepen doorschakelen indien niet opgenomen:
Activeren: **61*telefoonnummer*tijd*12# [zend] *
Annuleren: ##61*12# [zend]
Status opvragen: *#61*12# [zend]
* Vervang tijd door het aantal seconden waarna doorgeschakeld moet worden, dit kan in perioden van 5 seconden.

Data oproepen doorschakelen indien uit of buiten bereik:
Activeren: **62*telefoonnummer*12# [zend]
Annuleren: ##62*12# [zend]
Status opvragen: *#62*12# [zend]


Data oproepen doorschakelen indien in gesprek:
Activeren: **67*telefoonnummer*12# [zend]
Annuleren: ##67*12# [zend]
Status opvragen: *#67*12# [zend]


ALLE doorschakelingen tegelijk annuleren
Wanneer u alle typen doorschakelingen voor spraak, fax als data tegelijk wilt annuleren, toetst u op uw telefoon ##002# [zend] in. Hiermee worden alle doorschakelingen die actief zijn geannuleerd.

De kosten
Het activeren, deactiveren of controleren (status opvragen) van een doorschakeling is gratis. Wanneer een doorschakeling actief is (behalve naar de voicemail) en u wordt gebeld, waarna het gesprek wordt doorgeschakeld naar het door u opgegeven nummer, betaalt u de kosten vanaf uw telefoon naar het andere nummer. Houd hier dus rekening mee.

Doorschakelen in het buitenland
Dit raden we ten strengste af! Wanneer u in het buitenland verblijft en u een actieve doorschakeling heeft, betaalt u de kosten vanaf de grens van uw land tot aan uw mobiel én vervolgens ook de kosten vanaf uw mobiel terug naar uw land, waar het toestel van uw doorschakeling zich bevindt. Hierdoor betaalt u dubbele kosten. Helaas geldt dit in het buitenland ook voor het doorschakelen naar uw voicemail. Wilt u dus voorkomen dat u bij thuiskomst voor onaangename verrassingen komt te staan, zet dan alle doorschakelingen uit met ##002#.

Reacties
guido van hout
18-01-2014
ik heb alle annuleringscode's geprobeerd en ik krijg dan ook de melding terug "....heeft gelsaagd opgeleverd" MAAR als ik in het menu van mijn toestel controleer hoe de doorschakelinstellingen zijn. zijn die tot mijn frustratie: onbeantwoorde oproepen doorschakelen indien bezet en indien onbereikbaar naar 00316530(en dan mijn 10 cijferig mobiele nummer) HOE KAN IK DOORSCHAKELEN TOCH VOLLEDIG UITSCHAKELEN? mijn provider is youfone, de 'klantenservice' van youfone wil me hier niet mee helpen
Nick dw
16-11-2012
Ik probeer mijn data door te schakelen. ik wil namelijk sms door schakelen maar kan dit? **21*nummer*12# geeft hij ongeldig aan. mvg nick
Erik Van Hoboken
29-02-2012
Is het mogelijk om een gesprek door te schakelen naar een ander mobiel nummer en als deze in gesprek is weer terug te lussen naar het eerste nummer? Mocht deze dan nog steeds in gesprek zijn dat hij tussen het beide gesprekken blijft hangen?
jeroen westen
08-12-2011
ik heb van alles geprobeerd met het doorschakelen maar het lukt niet ,hoe kan
R. Walbeek
07-12-2011
Misschien een domme vraag, maar wat zijn "Data Oproepen"? Zijn dat sms-jes? Dus als je data oproepen doorschakelen inschakeld dat je sms'jes naar een andere mobiel gestuurd worden als je als doorschakelnummer een ander mobiel nummer hebt ingevoerd?
Tonny Eusterbrock
28-03-2011
Als iemand mij belt, dan wordt er doorgeschakeld. Dat heb ik niet aangezet. Als ik dat wil annuleren, dan krijg ik de melding: RESULTAAT ONBEKEND en dan een STOP-embleem. Hoe kan ik verhelpen dat ik doorgeschakeld wordt?
Franky Van Egroo
23-03-2011
Kan men doorschakelen van gsm naar gsm als er reeds opgenomen werd en je wil vervolgens doorschakelen ? Weet iemand dat ?
M F.
28-12-2010
Als je mobiel/gsm doorschakelt naar een ander nummer,Worden de smsen dan ook doorgestuurt?
Astrid Stuth
24-04-2010
vanmorgen een HTC touch2 gekocht. Kreeg meteen een e-mail bericht (leek spam) waarna bleek dat dit telefoonnr. zich vastgezet heeft in de doorschakelfunctie. Heb inmiddels al van alles geprobeerd (ook de door jullie aanbevolen nrs.) Dit blijkt niet te helpen. Hoe krijg ik dit nr. eruit?
danny janssen
19-04-2010
dit is niet waar vodafone doorschakelen bel 12332 en om uit te zetten ##002# of 12333
Jan Smits
04-12-2009
Is het ook nog zo dat vanaf het moment in het buitenland het toestel wordt uitgeschakeld, en dus niet meer geregistreerd is op het netwer, de doorschakelkosten van het laatste - en dus buitenlandse netwerk - worden gerekend? Kort gezegd: bij toestel uitschakelen in het buitenland geen roaming meer?
ES Wijnhard
22-09-2009
Ik deed het volgende: *21*mobielnr(hekje) Ook geprobeerd met *210* Na het invoeren van het hekje zou ik een kiestoon moeten horen (?). Dit is echter niet het geval. Hoort het toestel de gegevens automatisch te verzenden, of moet ik na het hekje nog een handeling uitvoeren?

Redactie: Na het hekje moet u op de 'bel-toets' drukken.

Reageer!

GSM Helpdesk Nederland maakt gebruik van cookies. Hoe wij omgaan met uw privacy leest u in ons privacybeleid.