Sony verkiest winstgevendheid smartphonetak boven groei en marktaandeel

Sony verkiest winstgevendheid smartphonetak boven groei en marktaandeel

18-02-2015  |  Tim Wijkman van Aalst  |  Achtergrond , Toestellen


Sony heeft bekend gemaakt dat het bedrijf haar ambities ten aanzien van groei en marktaandeel in de smartphonemarkt loslaat. Het bedrijf focust de komende drie jaar enkel op winstverbetering.

Sony gaat de komende drie jaar minder focussen op groei en marktaandeel in de smartphonemarkt. Dat heeft het bedrijf bekend gemaakt tijdesn de presentatie van haar strategie voor de komende drie jaar. Sony gaat haar smartphone portfolio aanpassen op de markt en gaat zich focussen op de segmenten in de markt die het meest rendabel zijn voor het bedrijf.

Eind vorig jaar liet Sony al doorschemeren dat het smartphone portfolio dit jaar ingekrompen zou gaan worden. Sony lijkt zich vooral nog te willen gaan richten op de 'high-end markt'. In dit segment zijn de verkoopaantallen relatief klein maar kunnen hogere marges gemaakt worden ten opzichte van andere segmenten.

Sony verkocht in 2014 wereldwijd zo'n 41 miljoen smartphones, een lichte verbetering ten opzichte van 2013. Toch groeide de afzet van Sony smartphones minder hard dan de totale smartphone markt waardoor het marktaandeel van Sony op de smartphonemarkt verder daalde.

Om nog betere marges te kunnen gaan behalen op haar smartphones, gaat Sony in de periode tussen 2015 en 2017 proberen meer gebruik te maken van eigen 'in huis geproduceerde' componenten voor haar smartphones. Het gebruik van eigen componenten is goedkoper dan halffabrikaten in te moeten kopen bij andere leveranciers.

Juist in de productie van halffabrikaten ziet Sony voor de komende drie jaar grote kansen. Het bedrijf zal zich dan ook toe gaan leggen op de ontwikkeling en productie van camerasensoren voor zowel haar eigen producten als voor producten van andere fabrikanten. Sony is alreeds de grootste leverancier van camerasensoren in de smartphonemarkt.

Ondertussen is het gevolg van de strategiewijziging al duidelijk zichtbaar. Het introductietempo van Sony ligt dit jaar merkbaar lager. Tot nu toe heeft Sony in 2015 pas één nieuwe smartphone gepresenteerd (de Sony Xperia E4). Ook de introductie van een nieuw paradepaardje, de verwachte Sony Xperia Z4, zal dit jaar later plaatsvinden dan in afgelopen jaren. De introductie van de Xperia Z4 wordt pas op zijn vroegst in het tweede kwartaal verwacht.




Laatste Nieuws



0 Reacties
Geef je reactie