Lenovo bezig aan flinke opmars in de tabletmarkt

Lenovo bezig aan flinke opmars in de tabletmarkt

30-03-2015  |  Tim Wijkman van Aalst  |  Achtergrond


Uit onderzoek van ABI Research blijkt dat Lenovo zich ondertussen op heeft weten te werken tot de nummer drie tabletfabrikant in de wereld.

De wereldwijde tabletmarkt wordt nog steeds gedomineerd door Apple en Samsung, blijkt uit een nieuwe studie van ABI Research. Het Chinese Lenovo is echter hard aan de weg aan het timmeren om de markt samen met Samsung en Apple te verdelen. Volgens ABI Research bezitten Apple, Samsung en Lenovo nu gezamelijk 72 procent van het totale marktaandeel op de tabletmarkt.

Lenovo doet vooral goede zaken met haar goedkope tablets, die zorgen voor een grote afzet en daardoor een flinke marktaandeel. De marges voor Lenovo liggen echter vrij laag.

Samsung heeft het vorig jaar vooral goed gedaan met haar Samsung Galaxy Tab S 10.5 en Samsung Galaxy Tab S 8.4. Ook de Galaxy Tab 4 serie van Samsung deed het vorig jaar goed. Samsung zag vorig jaar haar tabletverkopen met 7 procent stijgen, aldus ABI Research.

Bij Apple kromp het aantal verkochte tablets in 2014 met 15 procent, vooral omdat Apple zich focust op het duurste segment. Wel liet Apple in het laatste kwartaal een groei van 9 procent zien ten opzichte van een kwartaal eerder.

ABI Research verwacht dat de tabletmarkt tot aan 2020 goed is voor een jaarlijkse groei van 10 procent. Hier zullen vooral de producenten van goedkopere tablets van profiteren, zo is de verwachting.

Eind 2014 was in 61 procent van alle huishoudens een tablet beschikbaar, blijkt uit een recente studie van GSM Helpdesk moederbedrijf   Telecompaper. Een jaar eerder lag dit percentage nog op 51 procent.




Laatste Nieuws



0 Reacties
Geef je reactie