Steeds meer Nederlanders kiezen voor budget-provider

Steeds meer Nederlanders kiezen voor budget-provider

25-06-2015  |  Tim Wijkman van Aalst  |  Achtergrond , Connectiviteit , Diensten , Netwerk


Nederlanders maken steeds vaker gebruik van een budget-provider voor hun mobiele aansluiting. 41 procent van alle Nederlanders met een abonnement is al aangesloten bij een budget-provider.

KPN, Vodafone en T-Mobile verliezen steeds meer klanten aan budget-providers, zo blijkt uit het vandaag door Telecompaper gepubliceerde Postpaid Mobile Insight rapport. Al 41 procent van alle Nederlanders maakt gebruik van een mobiel abonnement bij een budget-provider, tegenover 38 procent vorig jaar.

Ziggo Mobiel grote winnaar
Onder de budgetproviders blijkt vooral Ziggo het erg goed te doen. Ziggo zag haar marktaandeel in één jaar tijd verdubbelen naar 5 procent. Ziggo biedt naast vaste telefonie, televisie en internetdiensten ook mobiele abonnementen onder de naam Ziggo Mobiel.

Ondanks dat KPN, Vodafone en T-Mobile ook sim-only abonnementen aanbieden, verliezen de drie providers ook in dit segment klanten aan budget-providers. Volgens Telecompaper neemt 41 procent van alle Nederlanders met een sim-only abonnement hun abonnement af bij KPN, Vodafone of T-Mobile, tegenover 59 procent bij een budget-provider.

Vestzak, broekzak
Toch is de situatie voor KPN, Vodafone en T-Mobile niet uitzichtloos. Tot de budgetproviders rekent Telecompaper namelijk ook partijen als Telfort (onderdeel van KPN), Hollandsnieuwe (onderdeel van Vodafone) en Ben (onderdeel van T-Mobile). KPN, Vodafone en T-Mobile 'verliezen' vooral veel klanten aan hun eigen budget-merken, waardoor de providers feitelijk minder klanten kwijtraken.

Telfort is volgens Telecompaper in Nederland de budget-provider met het grootste marktaandeel. Wel is het marktaandeel van Telfort in het afgelopen jaar met 3 procent gedaald.

Leeftijd
Nog steeds maken vooral ouderen gebruik van een abonnement, zo blijkt uit het onderzoek van Telecompaper. De gemiddelde leeftijd van abonnees is 45 jaar. Tele2 en Hollandsnieuwe zijn een uitzondering op deze regel. Bijna een vijfde van alle abonnees van deze twee aanbieders bestaat uit jongeren onder de 20 jaar. Ziggo Mobiel kent juist het grootste aandeel senioren (65 tot 80 jaar) als abonnee. Ziggo Mobiel klanten zijn gemiddeld 51 jaar oud.

Van alle Nederlanders met een abonnement geeft 44 procent aan te kiezen voor een bepaalde aanbieder op basis van de maandelijkse abonnementskosten. Tarieven zijn vooral erg belangrijk voor klanten die kiezen voor een budgetprovider. Steeds meer klanten geven aan dat de prijs en tarieven een doorslaggevende factor is bij het kiezen voor een bepaalde provider.

Het onderzoek van Telecompaper is gebaseerd op een uitgebreid onderzoek onder 50.000 leden van haar Consumenten Panel.

Budget-provider goedkoop in Nederland
Uit onderzoek van GSM Helpdesk waarvan de resultaten eerder deze week werden gepubliceerd blijkt dat klanten van budget-providers vooral in Nederland goedkoper uit zijn. In het buitenland blijken deze klanten vaak duurder uit te zijn dan bij KPN, Vodafone of T-Mobile. Enkel Telfort is een positieve uitzondering op de regel.

Met de vakantie voor de deur heeft GSM Helpdesk een uitgebreide informatiepagina opgezet hoe ook klanten van budget-providers goedkoper kunnen bellen, sms'en en internetten in het buitenland.




Laatste Nieuws



0 Reacties
Geef je reactie






Nu verkrijgbaar

15-10-2018
CAT B35
01-10-2018
Sony Xperia XZ3