Dagenlange storing in T-Mobile netwerk opgelost

Dagenlange storing in T-Mobile netwerk opgelost

17-08-2015  |  Tim Wijkman van Aalst  |  Achtergrond , Connectiviteit , Netwerk


T-Mobile meldt dat de storing die het netwerk sinds vrijdag in zijn greep hield nu definitief is opgelost. De storing was het gevolg van problemen in T-Mobiles 'Home Location Register'.

Het netwerk van T-Mobile heeft de afgelopen dagen te kampen gehad met een grote storing. De storing had effect op ongeveer een derde van het totale klantenbestand van T-Mobile, zo laat de provider weten.

HLR uitgevallen
Vrijdag middag ontstond omstreeks 14 uur een storing in het netwerk van T-Mobile als gevolg van een softwarefout in één van de drie zogenaamde 'Home Location Registers' (kortweg: HLR) van T-Mobile. In deze Home Location Registers staan de gegevens van alle klanten opgeslagen en staat per klant aangemerkt van welke diensten een klant wel of geen gebruik kan maken.

Zodra een HLR uitvalt, krijgen klanten waarvan de gegevens in die betreffende HLR staan geen toegang meer tot het netwerk en kunnen daardoor niet meer bellen, sms'en en / of internetten. Dit is dan ook precies wat er is gebeurd bij T-Mobile.

In eerste instantie heeft T-Mobile geprobeerd de softwareproblemen op te lossen. Daarna heeft T-Mobile de getroffen HLR zelfs geheel vervangen. Ook dit bleek niet in eerste instantie de oplossing te zijn. Pas maandag ochtend meldde T-Mobile de problemen volledig onder controle te hebben en de storing opgelost te hebben. Daarmee zouden nu ook alle klanten van T-Mobile en getroffen klanten van andere mobiele aanbieders die gebruik maken van het T-Mobile netwerk weer moeten kunnen bellen, sms'en en internetten.

Naast ongeveer een derde van het klantenbestand van T-Mobile, waren ook klanten van andere mobiele aanbieders die gebruik maken van het T-Mobile netwerk getroffen. Voorbeelden van dergelijke providers zijn onder andere T-Mobile eigen dochtermerk Ben, maar ook Simpel en Tele2.

Opgelost
In een verklaring stelt T-Mobile dat alle klanten weer moeten kunnen bellen, sms'en en internetten. Klanten die op dit moment nog steeds problemen ervaren, wordt geadviseerd het toestel geheel uit te zetten en even de simkaart uit het toestel te halen en er opnieuw in te plaatsen.

Een kleine groep klanten zal volgens T-Mobile op dit moment nog wel problemen ervaren met de voicemail. Ook dit verwacht T-Mobile spoedig opgelost te hebben.

Compensatie
T-Mobile heeft aangekondigd dat getroffen klanten in aanmerking komen voor compensatie. Details over de compensatieregeling zal T-Mobile vandaag in de loop van de dag bekend maken.




Laatste Nieuws



0 Reacties
Geef je reactie






Nu verkrijgbaar

15-10-2018
CAT B35
01-10-2018
Sony Xperia XZ3