Aankondiging Obi Worldphone nagenoeg kansloos in Europa

28-08-2015  |  Tim Wijkman van Aalst  |  Achtergrond, Toestellen


Voormalig Apple CEO John Sculley is al enige tijd bezig met het van de grond af krijgen van het smartphonemerk 'Obi'. Na een flop in India mikt Sculley nu onder de nieuwe merknaam 'Obi Worldphone' met nieuwe 'design smartphones' op een bredere markt.

Gisteren is bekend geworden dat er wederom een nieuw smartphonemerk is gelanceerd. Het voormalige smartphonemerk 'Obi', dat voorheen op de Indiase markt was gericht, gaat verder onder de nieuwe merknaam 'Obi Worldphone' en denkt - net als honderden andere Aziatische smartphonemerken - het ei van Columbus gevonden te hebben. Onder leiding van voormalig Apple CEO John Sculley wil Obi Worldphone met 'superieur vormgegeven' smartphones nu een bredere markt gaan veroveren in het midden- en verre Oosten, met als uiteindelijke doel door te stoten naar de westerse wereld.

Obi Worldphone wil met haar unieke smartphone vormgeving de wereld gaan veroveren
Obi Worldphone wil met haar 'unieke' smartphone vormgeving de wereld gaan veroveren

Vormgeving als key-feature

Obi Worldphone pretendeert zichzelf te onderscheiden op het gebied van vormgeving. Het bedrijf heeft haar toestellen namelijk laten ontwerpen door de Amerikaanse designstudio 'Ammunition'. Ook hier blijkt een voormalig hoog geplaatst Apple gezicht de scepter te zwaaien. Het resultaat zijn dan ook twee Obi Worldphone smartphones met een zeer hoog Apple gehalte, iets wat in de Aziatische markt met de grote hoeveelheid namaakproducten en klonen van westerse smartphones juist zeker niet uniek te noemen is.

1000 in een dozijn

Qua hardware zijn de Obi Worldphone SF1 en SJ1 uitgevoerd met een typisch en zeer herkenbaar lijstje specificaties die momenteel één op één in honderden andere Aziatische smartphones terug te vinden zijn. Het lijkt er daarbij op dat één keer tijd, energie en geld is gestoken in de ontwikkeling van een bepaalde hardware configuratie voor smartphones waar vervolgens iedere 'zeflstandige' smartphonefabrikant zijn eigen behuizing omheen bouwt. Het is daarbij de kunst de uiteindelijke prijs van het toestel zo laag mogelijk te houden, aangezien de Aziatische markt nog steeds vooral kiest voor smartphones in het zogenaamde 'entry-level segment'.

'Ook Obi Worldphone komt naar Europa'

Obi Worldphone heeft ondertussen ook al te kennen gegeven haar pijlen te willen gaan richten op de westerse markt. Daarbij kan Obi Worldphone geplaatst gaan worden in het lange rijtje aan Aziatische smartphonemerken met dezelfde ambitie. Toetreding tot de westerse markten lijkt - ondanks het bekende Apple gezicht dat aan het roer staat - op voorhand al nagenoeg kansloos te zijn.

Het probleem met de meeste Aziatische smartphonemerken is dat deze merken onvoldoende kennis hebben van westerse markten, geen goede distributiemogelijkheden hebben, naamsbekendheid missen en financieel niet de kracht hebben om zich middels agressieve marketing in de markt te kopen, zoals Samsung dat vorig decenium heeft gedaan en Huawei nu aan het proberen is.

De grootste markt voor Obi Worldphone is momenteel de Verenigde Arabische Emiraten waar het bijna zes procent van de smartphonemarkt bedient. De bedoeling is om de komende maanden snel aandeel te pakken in onder meer Vietnam, Thailand en Indonesië. Het bedrijf is voornemens uit te rollen in 50 tot 70 landen in het Midden-Oosten, Zuidoost-Azië en Afrika. De kans dat de Obi Worldphone met die doorlopende focus op opkomende markten op korte termijn in Nederland beschikbaar zal zijn, is daardoor nagenoeg nihil.




Laatste Nieuws



0 Reacties
Geef je reactie