GSM Helpdesk reageert op opgezegde T-Mobile abonnementen bij Vara Kassa

GSM Helpdesk reageert op opgezegde T-Mobile abonnementen bij Vara Kassa

08-11-2015  |  de redactie  |  Achtergrond , Connectiviteit , Diensten , Netwerk


GSM Helpdesk heeft gisteren avond in de uitzending van VARA Kassa tekst en uitleg gegeven over het feit dat T-Mobile 80.000 tot 90.000 oude abonnementen gaat beëindigen. Wat betekent dit voor de klanten waar dit betrekking op heeft?

Afgelopen week is behoorlijke ophef ontstaan omdat T-Mobile bekend heeft gemaakt dat het bedrijf 80.000 tot 90.000 oude T-Mobile Relax en T-Mobile Flex abonnementen gaat beëindigen. Het gaat hier om abonnementen die zijn afgesloten in de periode tussen 2007 en 2011. Er kwamen zoveel reacties op deze bekendmaking dat het consumentenprogramma VARA Kassa gisteren avond aandacht heeft besteed aan de situatie. Een onafhankelijk analist van GSM Helpdesk gaf in de uitzending tekst en uitleg over de ontstane situatie en wat dit betekent voor de T-Mobile klanten waar dit betrekking op heeft. 

Beltegoed vervalt

Veel consumenten met een T-Mobile Relax of T-Mobile Flex abonnement afgesloten tussen 2007 en 2011 zijn boos op T-Mobile omdat bij de beëindiging van deze abonnementen door T-Mobile al het opgebouwde beltegoed komt te vervallen. Er zijn klanten met enkele tientjes aan opgebouwd beltegoed, maar ook klanten met honderden euro's tot zelfs een enkeling met een opgebouwd beltegoed van meer dan 1.000 euro. Voor deze klanten is het erg zuur dat dit beltegoed verdwijnt, temeer T-Mobile bij de verkoop van deze abonnementen tussen 2007 en 2011 beloofde dat het beltegoed onbeperkt houdbaar was.

In de uitzending van VARA Kassa stelde onafhankelijk analyst Tim Wijkman van GSM Helpdesk dat het niet handig is geweest van T-Mobile om het beltegoed in euro's te communiceren. Dit suggereert namelijk dat de klant een 'spaarpotje' met geld heeft dat opeisbaar zou zijn. Dit is echter niet het geval. Volgens Wijkman had T-Mobile het beltegoed beter kunnen communiceren in 'credits' of 'eenheden' zoals belminuten, sms'jes en MB's internet. Op die manier weet de klant welk tegoed het nog specifiek heeft en voelt het minder als een 'spaarpot'.

Onbeperkt houdbaar beltegoed

Ook is het erg onhandig van T-Mobile dat het bedrijf in het verleden heeft gecommuniceerd dat het beltegoed onbeperkt houdbaar is. Wie namelijk de Algemene Voorwaarden van deze abonnementen erop na slaat komt ten minste twee voorwaarden tegen die lijnrecht tegenover deze belofte staan. Volgens de Algemene Voorwaarden van T-Mobile is het beltegoed namelijk onbeperkt geldig zolang het contract loopt. Bij opzegging of beëindiging van het abonnement vervalt het eventuele resterende tegoed. Dit tegoed is niet opeisbaar.

Een andere voorwaarde in het contract stelt dat zowel de klant als T-Mobile het recht hebben om het abonnement en contract op te zeggen en te beëindigen. Beide partijen moeten hiervoor een opzegtermijn van één maand in acht nemen. T-Mobile mag contacten beëindigen vanuit bedrijfs-economische redenen, iets wat T-Mobile nu ook aangrijpt als reden om deze contracten op te zeggen. Hierbij treedt dan ook automatisch de andere voorwaarde in werking die stelt dat bij beëindiging van het contract het eventuele resterende beltegoed vervalt. Daarmee staat T-Mobile, tot onvrede van vele klanten, juridisch gezien volledig in haar recht.

Minder sportief

T-Mobile heeft begin deze week de eerste groep van circa 15.000 klanten aangeschreven met de mededeling dat het bedrijf de contracten met deze klanten opzegt. Daarbij neemt T-Mobile de opzegtermijn van één maand in acht die ook in de Algemene Voorwaarden van het bedrijf staat. Analist Tim Wijkman van GSM Helpdesk reageerde daarop in de uitzending van VARA Kassa dat T-Mobile hiermee juridisch gezien in haar recht staat, maar dat het naar klanten toe minder sportief te noemen is.

Alle klanten waar dit betrekking op heeft zijn trouwe klanten die al minimaal vier en vaak zelfs al acht jaar of langer klant zijn bij T-Mobile. Aangezien er vele klanten zijn die tientallen tot honderden euro's aan beltegoed hebben opgebouwd in de afgelopen jaren, had het sportiever geweest indien T-Mobile deze groep klanten meer tijd had gegeven om hun resterende beltegoed op te gebruiken. Daarbij nam Wijkman als voorbeeld aan dat T-Mobile haar klanten deze maand had kunnen aanschrijven dat hun abonnementen per 1 juni 2016 beëindigd zouden gaan worden en dat deze klanten tot die tijd hun resterende beltegoed konden opgebruiken. Hoewel T-Mobile hier juridisch niet toe verplicht is, heeft T-Mobile dit ook niet gedaan.

Oorzaak grote hoeveelheid opgebouwd beltegoed

Diverse klanten hebben heel bewust beltegoed opgebouwd om bijvoorbeeld binnen of buiten Europa tijdens een uitgebreide vakantie zonder zorgen te kunnen blijven bellen, sms'en en internetten in het buitenland. Bij veel klanten is het beltegoed echter zo hoog opgelopen omdat ze al die tijd een te hoog abonnement hebben gehad. Dit is in veel gevallen nog een uitwas van het verleden.

In de periode tussen 2007 en 2011 waarin deze T-Mobile Relax en T-Mobile Flex abonnementen werden verkocht, was het nog heel gangbaar dat klanten zonder- of met slechts een kleine bijbetaling een smartphone konden krijgen bij hun abonnement. Bij lagere / goedkopere abonnementen moesten klanten vaak nog enkele tientallen euro's bijbetalen voor een smartphone, bij hogere / duurdere abonnementen hoefde klanten vaak niets meer bij te betalen. Veel klanten hebben daardoor bewust gekozen voor een hoger / duurder abonnement zodat zij niets hoefde bij te betalen voor de smartphone met de wetenschap dat zij het tegoed wat zij ontvangen nooit op zouden gebruiken.

Bij deze groep klanten is het beltegoed afgelopen jaren blijven stapelen, waardoor diverse klanten honderden euro's beltegoed hebben opgebouwd. Deze klanten zijn nu - begrijpelijk - verontwaardigd, maar vergeten dat zij afgelopen jaren permanent een te duur abonnement hebben gebruikt vaak omwille van een 'gratis' smartphone.

Abonnementskosten

T-Mobile gaf tussen 2007 en 2011 bij haar T-Mobile Relax en T-Mobile Flex abonnementen de betaalde abonnementskosten 'terug' in de vorm van beltegoed. Dit gaf klanten de gelegenheid om dit bedrag te verbruiken aan belminuten, sms berichten en mobiel internetverkeer.

Wat veel klanten echter over het hoofd zien is dat het bieden van een mobiele aansluiting ook kosten met zich mee brengt voor een mobiele aanbieder. Een provider als T-Mobile moet een netwerk bouwen en onderhouden, een klantenservice achter de hand houden en heeft vele duizenden medewerkers in dienst om de klant mobiel te kunnen laten bellen, sms'en en internetten. Hoewel het lijkt alsof klanten hun volledige abonnementskosten aan beltegoed terug kregen, is natuurlijk een deel van de betaalde abonnementskosten al opgegaan aan vergoedingen voor de aansluiting.

Ter illustratie: een klant met een vaste internet aansluiting betaalt hiervoor gemiddeld 30 tot 50 euro per maand. In ruil voor deze abonnementskosten mag een klant de hele maand gebruik maken van internet. Een klant die om wat voor reden dan ook een maand lang geen gebruik maakt van zijn internet aansluiting, hoeft aan het eind van de maand niet bij zijn of haar internetprovider aan te kloppen om de betaalde 30 tot 50 euro terug te krijgen. Immers: de internetprovider heeft geleverd wat deze moet leveren: de internetaansluiting. De klant zelf heeft echter zelf de verantwoordelijkheid om deze te gebruiken. Dit geldt derhalve dus ook voor het beltegoed van T-Mobile.

Is de aanbieding van T-Mobile goed?

Zoals eerder in dit artikel al geconcludeerd staat T-Mobile - helaas voor veel klanten - juridisch gezien volledig in haar recht en mag de provider de oude abonnementen beëindigen. T-Mobile is juridisch gezien zelfs niet eens verplicht enige compensatie of tegemoetkoming te geven. Aangezien T-Mobile ook deze 80.000 tot 90.000 klanten toch graag als klant wil behouden, doet T-Mobile deze groep klanten momenteel individueel een aanbieding.

De aanbiedingen van T-Mobile die GSM Helpdesk van T-Mobile klanten tot op heden onder ogen heeft gekregen zijn stuk voor stuk interessant. Hoewel bepaalde voordelige voorwaarden (zoals het onbeperkt houdbare beltegoed) verdwijnen, krijgen klanten die ingaan op het aanbod van T-Mobile nieuwe voordelige voorwaraden terug, zoals onbeperkt bellen, onbeperkt SMS'en, grote databundels met 4G internetsnelheden, 120 minuten bellen per maand in andere EU landen en onbeperkt SMS in andere EU landen. Dit zijn de voorwaarden van de nieuwe Stel Samen en Stel Bij abonnementen van T-Mobile.

Deze Stel Samen en Stel Bij abonnementen krijgen klanten met een oud T-Mobile Relax of T-Mobile Flex abonnement aangeboden met kortingen van 40 tot 70 procent zodat klanten per maand minder gaan betalen dan dat zij voor hun oude T-Mobile Flex of T-Mobile Relax abonnement betaalde. Klanten gaan er dus qua maandbedrag op vooruit en ook op het gebied van veel voorwaarden.

Heikel punt voor veel klanten blijft echter het verdwijnen van tientallen tot honderden euro's aan beltegoed. Klanten die ingaan op het aanbod van T-Mobile verdienen gedurende de looptijd van hun nieuwe abonnement een deel van dit beltegoed terug door de hoge kortingen die T-Mobile geeft. Daarnaast kan T-Mobile niet meer geven dan onbeperkt bellen en onbeperkt sms'en, dat laat zich niet in beltegoed vertalen.

Na 24 maanden duurder

Klanten die ingaan op het aanbod van T-Mobile krijgen gedurende 24 maanden een flinke korting op een nieuw Stel Samen en Stel Bij abonnement. Klanten zitten daarnaast ook niet aan dit abonnement vast. Klanten mogen maandelijks opzeggen. Zoals in de aanbieding van T-Mobile te lezen is, gaan klanten na 24 maanden de normale abonnementskosten betalen voor deze Stel Samen en Stel Bij abonnementen. Ook dit stoot tegen het verkeerde been van veel klanten.

Analist Wijkman van GSM Helpdesk vertelde hierover in de uitzending van VARA Kassa dat klanten zich hier geen zorgen over hoeven maken. Na 24 maanden moeten al deze klanten aankloppen bij T-Mobile voor een verlengingsaanbod. Aangezien de tarieven voor mobiel bellen, sms'en en internetten de laatste jaren alleen maar verder dalen, zal T-Mobile over 24 maanden deze klanten een concurrerend aanbod moeten doen om deze klanten te behouden.

Klanten die na 24 maanden vinden dat T-Mobile ze geen goed aanbod heeft gedaan, kunnen hun abonnement bij T-Mobile alsnog beëindigen en desgewenst overstappen naar een andere provider die in de ogen van de klant een beter aanbod heeft. Kortom: over 24 maanden kan goed rondkijken erg lonen.

Terugkijken?

Wilt u de uitzending van VARA Kassa terugkijken? Hierboven treft u het fragment over T-Mobile en via de website van Kassa kunt u de volledige uitzending terugkijken.




Laatste Nieuws



6 Reacties
GSM Helpdesk Nederland plaatste dit 09 nov 2015

@dirkmh Een uitzending van 6 minuten is helaas niet lang genoeg om heel diep in te gaan op deze materie. Dat is ook de reden dat we hier een uitgebreid artikel hebben gepubliceerd met meer achtergrond. Hoop dan ook dat je aan ons artikel meer hebt gehad of heb je het nog niet gelezen?

T-Mobile verplicht niet tot een wijziging. Klanten hebben zelf de keuze: opzeggen of gebruik maken van het aanbod. Zoals hierboven ook uitgelegd mag T-Mobile nét als de klant opzeggen met in achtneming van 1 maand opzegtermijn. Zoals in het artikel ook aangehaald is natuurlijk de vraag of het sportief is wat T-Mobile nu doet, maar juridisch gezien valt hier helaas geen steek tussen te krijgen.

T-Mobile verandert géén voorwaarden. T-Mobile zegt het contract helemaal op. Als je als klant niets doet vervalt je abonnement, contract en mobiele nummer. Klanten hebben de keuze om gebruik te gaan maken van een aanbieding voor een nieuw abonnement. Binnen dit nieuwe abonnement gelden nieuwe voorwaarden.

qcbogaar: Wij zijn er geen fan van, maar er zijn 0900 nummers waarmee je ongebruikt beltegoed kunt 'cashen'. De exploitant van deze nummers verdient hier meer aan dan jijzelf (daarom zijn we er geen voorstander van), maar het is een mogelijkheid om in ieder geval een deel van het beltegoed terug te krijgen.

Natuurlijk kun je het beltegoed ook doneren aan goede doelen. Diverse goede doelen hebben premium SMS diensten waarmee je middels een SMS'je geld kunt doneren. Dit gaat van je beltegoed af.

dirkmh plaatste dit 08 nov 2015

Een beetje een zwak optreden van Tim moet ik eerlijk zeggen, het is nog niet bepaald duidelijk of t-mobile klanten kan verplichten tot wijziging van abonnement (geen opzegging waar Tim het over heeft). Er zijn wel uitspraken te vinden uit 2012 (een paar jaar nadat wij onze abonnementen afgesloten hadden) waarbij de provider dit heeft terug moeten draaien. Daarnaast is voor een heel groot gedeelte van de klanten het 'alternatief' totaal niet interessant omdat die (evenals mij, mijn ouders en mijn grootouders) nauwelijks in Nederland bellen omdat data in NL en bellen/data buiten de EU nu niet meer in het pakket vallen.

Naast dit alles heb ik enkele dagen geleden nog een sms gehad van t-mobile met de belofte dat mijn beltegoed onbeperkt houdbaar zou blijven, net als waar destijds mee geadverteerd werd.

Ook mogen zijn volgens hun eigen voorwaarden het abonnement niet wijzigen, zowel die uit 2009 van Orange als die uit 2010 van t-mobile zelf, een jaar naar de overname. Nu is het nog erg onduidelijk of en hoe t-mobile deze algemene voorwaarde eenzijdig mag wijzigen zonder ons daarvan op de hoogte te stellen.

Dit alles hebben jullie niet vermeld in de uitzending een gemiste kans om echt duidelijkheid te kunnen krijgen in mijn ogen.

dirkmh plaatste dit 09 nov 2015

@GSM Helpdesk, T-Mobile heeft zelf aan gegeven dat ze het contract niet opzeggen maar wijzigen (zie de verklaring aan radar) dit zou t-mobile dit niet mogen doen volgens de voorwaarden zoals die er waren op het moment van afsluiten (2007 tot 2010). Zelf geeft t-mobile aan dat ze deze voorwaarden altijd mogen wijzigen zonder ons daarvan op de hoogte te stellen, ik betwijfel of dit rechtsgeldig is, ik heb hierin nog geen bevestigende gerechtelijke uitspraken gevonden.

Daarnaast hebben wij allemaal ook deze maand (sommige de dag voor de mail over de verplichte wijziging) nog de belofte gekregen dat het beltegoed onbeperkt geldig blijft (in sms'jes van T-Mobile) en dit werd ook belooft tijdens het afsluiten van het contract destijds (en er werd mee geadverteerd) en houd men zich daar dus niet aan.

Volgens mij zijn dit allemaal juridische zaken waarom T-Mobile niet het recht heeft ons beltegoed te verwijderen en dit in een rechtzaak dan ook zou moeten terug draaien.

@qcbogaar Je hebt idd de mogelijkheid tot cashen (indien je een flex abbo hebt) daarvoor een op Thoorn.nl, ook kan je het omzetten in tegoedbonnen (beltegoed.nl) of zoals GSM Helpdesk aangeeft geven aan goede doelen. Let op dat t-mobile je hiervoor wel 0900 blokades op kan leggen, maar deze moeten ze als je contact hebt met de helpdesk weer opheven (niet aangeven alleen welke 0900 nummers). Ik wacht persoonlijk nog even de uitzending van radar van vanavond af voor ik bepaal of ik het wel of niet ga chashen. Iig zal ik er alles aan doen dat T-Mobile het tegoed niet zelf krijgt.

qcbogaar plaatste dit 09 nov 2015

Beste mensen,

mijn reactie is gebaseerd op het uitgangspunt dat T Mobile juridisch in haar recht staat. Moreel is natuurlijk heel wat anders. Het is dan duidelijk dat uw opgebeouwde tegoed verdwijnt in de zakken van T Mobile; let wel, het opgebouwde tegoed. Je hebt nog een paar weken om dat op te maken. Mijn vraag: is het mogelijk om dat opgebouwde tegoed door het zenden van SMS berichten te doneren aan geode doelen? Ik vind dat beter dan het tegoed aan T Mobile te laten. Rien Bogaarts [email protected]

Afra1 plaatste dit 12 nov 2015

Wat ik nog het meest frustrerende vindt is dat ik een "voordelig" aanbod krijg, terwijl het juist "over de top" duur is! Mijn situatie: aanbod t-mobile: 7.50 pm voor onbeperkt bellen+120belmin buitenland(europa) Mijn euro tegoed: 538.00 euro, 538 euro gedeeld door 24 mnd = 22.50 + 7.50pm = 30 euro voor onbeperkt bellen.... Het duurste abo bij t-mobile voor onbeperkt bellen=120 belmin buitenland(europa) is 18 euro.. Hoezo een geweldig aanbod Waarom geen aanbod voor een "gratis" abo tot het euro tegoed op is en daarna pas abo geld gaan incasseren. En voor de goede orde, ik had geen hoog abo voor een "gratis" telefoon , gewoon eentje van 7,62 euro per maand sinds 2009... Ik hoor en zie veel het woord "onhandig" van t-mobile, sinds wanneer is dat een juridisch argument?

marinus van der kolk plaatste dit 26 aug 2016

Zelfs de chat en contact werken niet als je een klacht heb schandalig. Factuurnummer 901276074320 Beste T-Mobile de klacht staat ook al op klachtenkompas. Ik voel me misleid en wil per direct het abonnement op zegen zonder afkoopsom. Dat recht heb ik als consument. U kunt dreigen met deurwaarders de eerste rekening zal ik betalen. Daar na blokkeer ik de betalingen naar T-Mobile om dat ik me behoorlijk misleid voelt. Heb nooit in afgelopen jaren zo hoger rekening gehad. Contract afgesloten voor E10,00 word het ?E24,95 u als T-Mobile zit fout om dat u onder tussen de spel regels zelf heeft veranderd zonder mij op de hoogte te stellen. M.v.g. Martin

Oneerlijke handelspraktijk Een overeenkomst die tot stand komt als gevolg van een oneerlijke handelspraktijk, is vernietigbaar. Dit betekent onder meer dat u van het abonnement af kunt als u bent misleid of indien u agressief bent benaderd. Een voorbeeld van een misleidende handelspraktijk is als er essentiële informatie op een onduidelijke of dubbelzinnige wijze wordt verstrekt, zoals ten aanzien van de prijs van het abonnement. Ook als u bedrieglijk voor wordt gehouden dat er een zeer tijdelijke (prijs)actie geldt, kan er sprake zijn van een misleidende handelspraktijk. Een voorbeeld van een agressieve handelspraktijk is dat er per telefoon hardnekkig en ongewenst bij u wordt aangedrongen op het afsluiten van een abonnement.

Geef ook je reactie






Nu verkrijgbaar

15-10-2018
CAT B35
01-10-2018
Sony Xperia XZ3