ABN AMRO: 'Mogelijke overnames Nederlandse providers goed voor consument'

ABN AMRO: 'Mogelijke overnames Nederlandse providers goed voor consument'

30-12-2015  |  Tim Wijkman van Aalst  |  Achtergrond , Buitenland , Connectiviteit , Diensten , Netwerk


In een zojuist verschenen rapport van ABN AMRO geeft de bank aan sterk rekening te houden met fusies en overnames in de Nederlandse mobiele telecommarkt. De bank verwacht dat mogelijke overnames goed zullen uitpakken voor de consument.

De Nederlandse bank ABN AMRO heeft zojuist een rapport uitgegeven over de stand van de Nederlandse telecommarkt. De bank concludeert dat de kans op een fusie of overname in de Nederlandse telecommarkt momenteel erg groot is. De conclusie van ABN AMRO sluit aan bij de uitgebreide achtergrond over potentiële veranderingen in de Nederlandse telecommarkt in 2016 die GSM Helpdesk onlangs publiceerde.

KPN en T-Mobile

Al enkele maanden is het een openbaar geheim dat het Nederlandse netwerk T-Mobile in de etalage staat. Tot op heden zou het moederbedrijf Deutsche Telekom nog geen geschikte koper gevonden hebben voor T-Mobile. Deutsche Telekom lijkt zelf, net als het Franse Orange Telecom te azen op een overname van KPN. Wanneer Deutsche Telekom haar Nederlandse branchegenoot KPN over wil nemen, zal Deutsche Telekom eerst haar T-Mobile netwerk in Nederland moeten afstoten.

Gevaar van buiten

De nieuwe fusie- en overnamegolf die in de lucht lijkt te hangen is van een andere aard dan eerdere fusie- en overnamegolven. Eerdere concentraties vonden vooral binnen de landsgrenzen plaats, bijvoorbeeld toen KPN over ging tot de overname van Telfort en T-Mobile de Nederlandse tak van Orange overnam. De mogelijke nieuwe fusie- en overnamegolf komt van buiten de landsgrenzen. Buitenlandse telecomaanbieders willen voet aan de grond krijgen in Nederland om in Europees verband voordeel te kunnen gaan halen nu de grenzen in de telecommarkt ook steeds verder gaan vervagen.

Consument profiteert

Op korte- tot middellange termijn verwacht ABN AMRO dat de potentiële concentraties positief gaan uitpakken voor consumenten. De bedrijven die zichzelf in de etalage hebben gezet doen er uiteraard alles aan een zo'n goed mogelijk pakket aan te bieden aan potentiële kopers om zo de verkoopprijs zo veel mogelijk op te krikken. Klantbehoud en modernisering van het aanbod is daarbij essentieel.

ABN AMRO voorziet dat providers die momenteel mikpunt zijn van potentiële overnames er alles aan doen klanten te behouden door klanten goede aanbiedingen te doen. Ook proberen providers klanten meer en meer aan zich te binden middels slimme en complete abonnementen, waarin bijvoorbeeld vaste- en mobiele communicatie en zelfs streaming diensten als Netflix en Spotifiy geïntegreerd zijn in één pakket. Hierdoor neemt de gemiddelde omzet per klant toe, waardoor het klantenbestand van de provider meer waard is.

Stimulans voor andere spelers

Providers die niet in de etalage staan zullen mee moeten gaan met deze ontwikkelingen om te kunnen blijven concurreren. Dit leidt op korte tot middellange termijn tot een stevige prijsdruk en stimulans tot innovatie op de Nederlandse telecommarkt. Hierdoor is de consument de komende tijd gegarandeerd van scherpe tarieven en een modern aanbod van hoogwaardige producten en diensten, zo stelt ABN AMRO.




Laatste Nieuws



0 Reacties
Geef je reactie






Nu verkrijgbaar

15-10-2018
CAT B35
01-10-2018
Sony Xperia XZ3