Toekomst voor BlackBerry als toestelfabrikant worden steeds onzekerder

Toekomst voor BlackBerry als toestelfabrikant worden steeds onzekerder

04-04-2016  |  Tim Wijkman van Aalst  |  Achtergrond , Toestellen


BlackBerry CEO John Chen heeft tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers opnieuw onderstreept dat zijn uitspraken van vorig jaar een 'belofte' zijn. Vorig jaar zei Chen dat de toesteldivisie binnen een jaar winstgevend moet zijn om voortgezet te worden.

De kans dat BlackBerry de smartphonemarkt als toestelfabrikant gaat verlaten wordt steeds groter. Opnieuw heeft BlackBerry namelijk een verlies moeten presenteren dat vooral wordt veroorzaakt door slechte toestelverkopen. Vorig jaar liet BlackBerry CEO John Chen al doorschemeren dat de toesteltak van BlackBerry nog één jaar zou krijgen om zich te bewijzen.

Alles op alles

Om niets aan het toeval over te laten heeft BlackBerry eind vorig jaar de revolutionaire en bijzonder uitgebreide BlackBerry Priv uitgebracht, tevens de eerste Android smartphone van BlackBerry. Vanwege haar bijzondere vormgeving en ongekend uitgebreide specificaties werd dit toestel door veel media met groot enthousiasme ontvangen. Ook heeft BlackBerry diep in haar kosten gesneden, waardoor BlackBerry nu al in staat is om quitte te spelen bij de verkoop van 3 miljoen toestellen per jaar bij een prijs van 300 dollar. Voorheen moest BlackBerry 5 miljoen toestellen per jaar verkopen om quitte te kunnen spelen.

Ondanks deze ogenschijnlijke finale zet om de toesteldivisie van BlackBerry weer op het juiste spoor te krijgen, lijkt de introductie van de BlackBerry Priv tot op heden nog niet het gewenste resultaat gehad te hebben. Chen stelt dat het bedrijf vooral tegen muren aanloopt bij providers en in de distributie. Contractonderhandelingen met telecomproviders hebben de verkoop van de BlackBerry Priv vertraagd. Daardoor zijn tot op heden minder exemplaren verkocht dan eerder werd verwacht.

Moeilijk segment

De high-end markt waarin BlackBerry zich beweegt met haar BlackBerry Priv is een bijzonder moeilijke markt voor BlackBerry met concurrenten zoals de Apple iPhone 6S, Apple iPhone 6S Plus en de nieuwe Samsung Galaxy S7. De concurrentie in dit segment zorgt volgens Chen voor een tegenwind, al probeert Chen positief te blijven over de komende maanden.

Als in september van dit jaar blijkt dat de toesteldivisie van BlackBerry nog steeds niet winstgevend is, dan betekent dat het einde van BlackBerry als smartphone fabrikant. Het bedrijf gaat zich dan vol focussen op zakelijke software voor smartphones.

Verlies

Uit de kwartaalcijfers van BlackBerry over het vierde kwartaal van haar fiscale boekjaar 2015 blijkt dat BlackBerry een nettoverlies van 238 miljoen dollar, omgerekend 209 miljoen euro heeft gemaakt. Vorig jaar maakte BlackBerry in het laatste kwartaal van haar fiscale boekjaar nog een winst van 28 miljoen dollar. De omzet van BlackBerry is in een jaar tijd gedaald van 660 naar 484 miljoen dollar en lag daarmee flink lager dan analisten hadden verwacht. Analisten gingen uit van een omzet van circa 563 miljoen dollar.




Laatste Nieuws



0 Reacties
Geef je reactie








Nu verkrijgbaar

15-10-2018
CAT B35
01-10-2018
Sony Xperia XZ3