Tele2 compenseert slachtoffers van Afrikaanse wangiri belfraude

Tele2 compenseert slachtoffers van Afrikaanse wangiri belfraude

25-04-2016  |  Tim Wijkman van Aalst  |  Achtergrond , Buitenland , Connectiviteit , Diensten , Netwerk


Tele2 gaat circa 90.000 klanten die slachtoffer zijn geworden van de zogenaamde 'wangiri' belfraude, een fraudevorm waarbij vanuit het buitenland gebeld wordt naar Nederlandse telefoonnummers in de hoop dat mensen terugbellen, compenseren.

Telecomprovider Tele2 heeft afgelopen zaterdag in de uitzending van Kassa bekend gemaakt dat alle klanten die slachtoffer geworden zijn van de zogenaamde 'wangiri' belfraude gecompenseerd zullen gaan worden.

In maart meldde GSM Helpdesk al dat er een enorme golf van telefoontjes vanuit Afrikaanse landen gesignaleerd was. Hierbij wordt naar willekeurige nummers in Nederland gebeld, waarbij fraudeurs de telefoon van hun potentiële slachtoffer één keer laten overgaan. Doordat mensen vaak niet doorhebben dat er is gebeld, zien zij na verloop van tijd een gemiste oproep. Veel mensen zijn nieuwsgierig en bellen terug.

Terugbellen kost veel geld

Wie terug belt wordt achteraf geconfronteerd met een torenhoge telefoonrekening of beltegoed dat plots in zijn geheel verdampt is. Het betreffen in de meeste gevallen namelijk dure betaalnummers waar overheen ook nog eens internationale beltarieven berekend worden.

Uitbaters van de nummers doen er alles aan om mensen die terugbellen letterlijk zo lang mogelijk aan het lijntje te houden. Zo wordt bij sommige nummers direct maar vrijwel niet merkbaar opgenomen en wordt de zogenaamde 'wektoon', die hoorbaar is bij het bellen naar een andere telefoon zolang nog niet is opgenomen, geïmiteerd. Zo lijkt het alsof de telefoon aan de andere kant van de lijn overgaat, terwijl de verbinding al lang actief is. Gedurende de tijd dat de verbinding actief is, kost deze de beller (flink) geld.

Andere nummers laten een bericht horen dat er een kleine wachttijd is en vragen de beller even te wachten. Ook bij deze nummers geldt dat de tijd dat de telefoonverbinding actief is flink geld kost voor de beller. Uiteraard wordt de telefoon nooit opgenomen en is er alles aan gelegen de nietsvermoedende beller zo lang mogelijk aan de lijn te houden.

Stortvloed aan telefoontjes

In de periode tussen half februari en eind maart registreerde alleen al Tele2 een golf van 3,6 miljoen van dit soort telefoontjes. 90.000 klanten van Tele2 konden hun nieuwsgierigheid niet onderdrukken en hebben teruggebeld.

Hoewel het bij Kassa leek alsof alleen Tele2 klanten slachtoffer zijn geworden van de wangiri belfraude, hebben er ook miljoenen telefoontjes vanuit Afrika plaatsgevonden naar telefoonnummers bij andere telecomproviders. Ook hier zijn naar schatting tienduizenden klanten in de belfraude getrapt en hebben teruggebeld. Iedere provider hanteert zijn eigen compensatiebeleid.

De 90.000 Tele2 klanten die tussen midden februari en eind maart slachtoffer zijn geworden van de 'wangiri' belfraude worden door Tele2 gecompenseerd, zo heeft de provider bekend gemaakt. Alle getroffen klanten krijgen het bedrag dat het terugbellen naar de wangiri fraudeurs heeft gekost op hun volgende factuur als korting terug. Klanten van Tele2 hoeven hier zelf niets voor te doen.

Wees alert wanneer telefoonnummer begint met +21 of +22

De meeste oplichtingstelefoontjes zijn momenteel afkomstig vanaf een Afrikaans nummer dat begint met de internationale toegangscode +21x of +22x (waarbij de 'x' staat voor het derde cijfer van het landnummer). Er zijn naast Burkina Faso (+226) ook al meldingen over telefoontjes uit Marokko (+212), Algerije (+213), Tunesië (+216), Libië (+218), Mali (+223), Ivoorkust (+225), Niger (+227), Sierra Leone (+232), Ghana (+233) en Nigeria (+234). Het is voorts niet uit te sluiten dat oplichters vanuit nog meer Afrikaanse landen opereren.

Oplichters in Afrika bellen niet op basis van een telefoonboek, maar bellen doorgaans opeenvolgende nummers. Vaak is dit proces zelfs geautomatiseerd en belt een computer lukraak vaste en mobiele nummers, laat de telefoon één keer kort overgaan en verbreekt dan weer de verbinding.

Advies: Bel nóóit terug

Vanwege de hoge kosten die het bellen naar deze nummers met zich mee brengen is het dringende advies van GSM Helpdesk om in geen geval terug te bellen naar een voor u onbekend buitenlands nummer, zeker niet wanneer het hier een Afrikaans nummer betreft.




Laatste Nieuws



0 Reacties
Geef je reactie






Nu verkrijgbaar

15-10-2018
CAT B35
01-10-2018
Sony Xperia XZ3