Smartphones en tablets vaak zelf oorzaak van Wi-Fi problemen

05-08-2016  |  Tim Wijkman van Aalst  |  Achtergrond, Connectiviteit, Instellingen, Netwerk, Toestellen


Een veel gehoorde klacht is momenteel traag Wi-Fi op smartphones en tablets. Uit onderzoek van GSM Helpdesk blijkt dat de oorzaak van problemen vaak herleidbaar is tot de smartphone of tablet zelf.

Er wordt steeds meer geklaagd over de snelheid van Wi-Fi netwerken. Wi-Fi netwerken worden vooral gebruikt om vanaf een laptop, tablet of smartphone toegang te krijgen tot het internet. Zelfs na aanschaf van een nieuwe router of Wi-Fi accesspoint zijn bij veel mensen de problemen niet opgelost. Bij een enkeling verdwenen Wi-Fi problemen als sneeuw voor de zon nadat een nieuwe smartphone of tablet werd aangeschaft. Raar of verklaarbaar?

Uit een uitgebreide analyse van GSM Helpdesk op haar toesteldatabase blijkt dat de oorzaak van een slechte Wi-Fi ervaring in veel gevallen direct herleidbaar is naar de gebruikte laptop, tablet of smartphone. Het gros van alle smartphones, tablets en laptops die namelijk momenteel op de markt komen zijn vreemd genoeg nog steeds niet voorbereid op de nieuwste Wi-Fi standaarden. Dit terwijl veel Nederlanders bewust of onbewust over een Wi-Fi accesspoint (router) beschikken die deze nieuwe Wi-Fi standaarden al wel ondersteunen en aanbieden.

Gros smartphones gebruikt oudere Wi-Fi standaard

Uit de toesteldatabase van GSM Helpdesk blijkt dat van alle smartphones die dit jaar tot nu toe zijn aangekondigd voor- of zijn uitgebracht op de Nederlandse markt slechts 31 procent van de toestellen over de meest actuele Wi-Fi ondersteuning (Wi-Fi ac) beschikt. In 2015 lag dit percentage op 26 procent en in eerdere jaren nog veel lager.

Wi-Fi ondersteuning smartphones tussen 2013 en 2016
Wi-Fi ondersteuning smartphones tussen 2013 en 2016 (bron: Toesteldatabase GSM Helpdesk)

Het overgrote deel van alle smartphones die momenteel in Nederland uitgebracht worden kunnen nog steeds slechts enkel overweg met de zogenaamde 'Wi-Fi b/g/n standaard'. Dit terwijl er al sinds 2009 een alternatief is in de vorm van de 'Wi-Fi a standaard' en sinds 2013 in de vorm van de 'Wi-Fi ac standaard'. In dit feit zit dan ook de kern van het probleem.

De al relatief oude Wi-Fi b/g/n standaard, waarvan de oorsprong terug gaat tot in de jaren '90, maakt voornamelijk gebruik van de 2,4 GHz band. Sinds eind jaren '90 wordt deze frequentieband in Nederland al gebruikt voor particuliere (licentievrije) draadloze communicatie. Op deze frequentieband zitten niet alleen Wi-Fi netwerken, maar bijvoorbeeld ook portofoons, babyfoons, draadloze deurbellen, garage afstandsbedieningen, draadloze lichtschakelaars etc.

Drukte en verstoring op 'oude' 2,4 GHz band

De 2,4 GHz band is ook de meest gebruikte frequentieband voor Wi-Fi netwerken. Alle oude maar ook de meeste recente Wi-Fi netwerken zenden (ook) uit op de 2,4 GHz band. In deze band zijn slechts 13 kanalen beschikbaar die elkaar ook nog eens overlappen. Tel daarbij op dat in stedelijke omgevingen op een kleine oppervlakte vaak tientallen Wi-Fi netwerken actief zijn, dezelfde frequentieband ook door andere apparaten gebruikt worden en dat de Wi-Fi kanalen elkaar ook nog eens overlappen. In de uitkomst van deze optelsom schuilt dan ook de oorzaak van het probleem wat veel mensen ervaren: traag Wi-Fi, slechte ontvangst en een hoop ergernis.

Oplossing beschikbaar maar beperkt toegepast

De oplossing is voorhanden, maar het is erg opvallend dat smarpthone fabrikanten deze nog te weinig toepassen. Door smartphones en tablets te voorzien van recentere Wi-Fi a en / of Wi-Fi ac ondersteuning zijn bij veel mensen de problemen opgelost. Immers, heel veel Nederlanders en Belgen blijken bewust of onbewust al over een router of Wi-Fi accesspoint te beschikken met Wi-Fi a of zelfs Wi-Fi ac ondersteuning. Het is waarschijnlijk een kostenafweging van fabrikanten om smartphones niet de nieuwste Wi-Fi ondersteuningen mee te geven.

Veel ruimte in de nagenoeg lege 5 GHz band

De nieuwe Wi-Fi a / ac standaard maakt gebruik van de relatief 'nieuwe' 5 GHz frequentieband. Op deze frequentieband zijn aanzienlijk minder Wi-Fi netwerken actief, is meer capaciteit (frequentieruimte en kanalen) beschikbaar en overlappen Wi-Fi kanalen elkaar niet meer. Door de hogere frequentie kunnen hogere up- en downloadsnelheden behaald worden. Wel is het bereik en doordringend vermogen van de 5 GHz band minder dan die van de 2,4 GHz band, wat deels wordt ondervangen doordat routers op deze frequenties op een hoger vermogen mogen uitzenden.

69 procent van alle smartphones die dit jaar zijn uitgebracht en zelfs 74 procent van alle toestellen die vorig jaar op de markt zijn gekomen kunnen nog niet overweg met deze nieuwe Wi-Fi standaard. Grote kans dat u ook over een smartphone beschikt met 'slechts' Wi-Fi b/g/n ondersteuning en in de veronderstelling was dat u uw Wi-Fi problemen kon oplossen door een nieuwe router te kopen.

Aanschaf nieuwe smartphone lost Wi-Fi problemen meestal op

Om Wi-Fi problemen in de toekomst te voorkomen is het verstandig om bij de keuze voor een nieuwe smartphone, tablet of laptop te letten op welke Wi-Fi ondersteuning het apparaat biedt. De minimale ondersteuning die wij nu adviseren is de 'Wi-Fi a standaard', maar beter is nog Wi-Fi ac ondersteuning. In onze toestel adviesmodule kunt u zien en selecteren welke smartphones deze ondersteuning bieden. Bekijk bijvoorbeeld alle smartphones met Wi-Fi a ondersteuning of bekijk alle smartphones met Wi-Fi ac ondersteuning.

Meer informatie

Meer informatie over Wi-Fi en Wi-Fi netwerken kunt u vinden op onze helpdeskpagina over Wi-Fi. Ook is een uitgebreide helpdeskpagina beschikbaar met tips hoe u de dekking (bereik) van uw Wi-Fi netwerk kunt verbeteren.




Laatste Nieuws



2 Reacties
Lucas de Voogd plaatste dit 05 aug 2016

Wat een verrassende manier om te kijken naar wifi problemen! Zo had ik het nog nooit benaderd. En ik maar denken dat het probleem lag aan een router die ouder werd en daardoor misschien wel slechter ging presteren. Als je een nieuwe smartphone koopt, verwacht je eigenlijk dat er ook de nieuwste van de nieuwste techniek op zit. Stom dat dit niet het geval is!

Rachid O. plaatste dit 05 aug 2016

Bedankt gsmhelpdesk. Komen jullie nu mee. ;-) Tijdje geleden een nieuwe router gekocht, maar nog steeds dezelfde problemen. Toch eens proberen of jullie gelijk hebben...

Geef ook je reactie