'Steeds meer Apple iPhone 6 gebruikers met beeldschermproblemen'

'Steeds meer Apple iPhone 6 gebruikers met beeldschermproblemen'

24-08-2016  |  Tim Wijkman van Aalst  |  Achtergrond , Toestellen


De Apple iPhone 6 en Apple iPhone 6 Plus, geïntroduceerd in september 2014, heeft waarschijnlijk een verborgen gebrek. Na verloop van tijd kunnen toestellen door dit verborgen gebrek problemen krijgen met het beeldscherm. Maandelijks komen nu al honderden klachten binnen over het probleem.

Steeds meer gebruikers van de Apple iPhone 6 en Apple iPhone 6 Plus melden problemen met hun beeldscherm. Door een constructiefout in de hardware van het toestel, valt het bovenste gedeelte van het beeldscherm uit, gaat knipperen of vertoont een grijze balk.

De Amerikaanse website iFixit, die reparatiemateriaal verkoopt en handleidingen publiceert hoe gebruikers van elektronische apparatuur hun toestel zelf kunnen repareren, zegt nu maandelijks minimaal honderd klachten over het beeldscherm van de Apple iPhone 6 en Apple iPhone 6 Plus binnen te krijgen. Ook officiële en niet-officiële reparateurs melden tegenover iFixit het probleem de laatste tijd zeer veelvuldig tegen te komen bij de iPhone 6 en iPhone 6 Plus. Zelfs binnen de support forums van Apple zijn vele meldingen over het probleem te vinden.

Vervangen beeldscherm is geen oplossing

Uit onderzoek van iFixit blijkt het probleem veroorzaakt te worden door de zogenaamde 'controller chips' van het beeldscherm. Doordat de Apple iPhone 6 en Apple iPhone 6 Plus door het gebruik van de verkeerde soort aluminium kunnen buigen (en bij veel gebruikers daardoor ook is verbogen) kan een breuk ontstaan in het soldeerwerk waarmee de controller chips met het beeldscherm en het moederbord van de iPhone 6 en iPhone 6 Plus is verbonden. Ook heeft iFixit aanwijzingen dat in één van de twee controller chips een fabricagefout zit. Het vervangen van het beeldscherm zelf is dan ook geen oplossing voor het probleem. Het vervangen van de controller chips wél.

Ontwerpfout

Omdat de problemen in de basis worden veroorzaakt door een ontwerpfout, is de vervanging van de controller chips geen garantie dat het probleem in de toekomst niet meer terug kan komen. De beste oplossing voor gebruikers van de iPhone 6 en iPhone 6 Plus is volgens iFixit dan ook dat Apple de toestellen vervangt door volledig nieuwe exemplaren. Dat gaat Apple echter waarschijnlijk niet doen.

Dit krijgt een staartje

Aangezien Apple buiten Europa in de meeste landen een garantie van slechts één jaar geeft, worden momenteel meer en meer gebruikers van de iPhone 6 en iPhone 6 Plus geconfronteerd met een defect die niet meer onder de garantie valt. De iPhone 6 en iPhone 6 Plus zijn namelijk bijna twee jaar geleden door Apple uitgebracht. Omdat de problemen aantoonbaar door een ontwerp- of fabricagefout worden veroorzaakt, zouden consumenten zich moeten verenigen om in een collectieve rechtszaak Apple te dwingen getroffen toestellen alsnog onder garantie ter repareren.

Hoewel Apple in Europa volgens de Europese wetgeving officieel twee jaar garantie moet geven, blijkt ook in Europa veel mis te zijn in het garantiebeleid van Apple. Onlangs won een Nederlandse vrouw een rechtszaak tegen Apple omdat Apple een defecte iPhone niet gerepareerd kreeg en het toestel wilde vervangen door een tweedehands refurbished iPhone.

Geen zorgen voor iPhone 6S en iPhone 6S Plus gebruikers

Gebruikers van de nieuwere Apple iPhone 6S en Apple iPhone 6S Plus hoeven volgens iFixit niet bang te zijn dat zij ook met deze problemen geconfronteerd worden. Op de eerste plaats hebben deze nieuwere modellen een behuizing van een sterkere soort aluminium die niet kan buigen. Verder zijn de controller chips op een andere plek in het toestel geplaatst en zijn beter beschermd waardoor soldeerverbindingen niet kunnen beschadigen.

Via: Tweakers




Laatste Nieuws



0 Reacties
Geef je reactie