'Vanaf 2017 alleen nog maar sim-only abonnementen verkrijgbaar'

'Vanaf 2017 alleen nog maar sim-only abonnementen verkrijgbaar'

12-10-2016  |  Tim Wijkman van Aalst  |  Achtergrond , Connectiviteit , Diensten , Netwerk , Toestellen


Gratis smartphones bestaan niet, maar jarenlang hebben telecomaanbieders abonnementen aangeboden waarbij toch een ‘gratis’ smartphone werd weggegeven. Daar komt waarschijnlijk in 2017 definitief een einde aan.

Vanaf medio 2017 zullen waarschijnlijk alleen nog sim-only abonnementen te koop zijn. De tijd dat telecomproviders ‘gratis’ of met forse kortingen nieuwe smartphones ‘weggaven’ bij een abonnement is daarmee definitief voorbij. Wanneer deze wijzigingen van kracht worden is nog afhankelijk van de gesprekken die momenteel gevoerd worden tussen de telecomsector en de overheid.

In de afgelopen jaren zijn veel consumenten al overgestapt op een sim-only abonnement. Vaak bleek al dat sim-only abonnementen die gecombineerd worden met de losse aanschaf van een telefoon goedkoper zijn dan wanneer een nieuwe telefoon in combinatie met een abonnement wordt aangeschaft. Sim-only aanbieders, zoals bijvoorbeeld Simyo, hebben hier de afgelopen tijd slim op ingespeeld door ook een klein assortiment telefoons aan te bieden die middels een éénmalige betaling of middels een maandelijks ‘toestel abonnement’ betaald konden worden.

Sim-only wordt de standaard

De manier waarop diverse sim-only aanbieders momenteel smartphones verkopen bij abonnementen, wordt waarschijnlijk de methode die alle telecomproviders gaan hanteren.  De tijd van ‘gratis’ smartphones of smartphones met hoge kortingen bij abonnementen is voorbij. De hoogste Nederlandse rechter heeft namelijk al in 2014 bepaald dat van ‘gratis smartphones’ geen sprake kan zijn. De prijs voor een nieuwe telefoon is namelijk altijd in de abonnementsprijs verwerkt, waardoor het feitelijk een ‘koop op afbetaling’ is.

Sinds deze uitspraak worstelen telecomproviders met de vraag hoe in de toekomst nog nieuwe smartphones bij een abonnement verkocht kunnen worden. Omdat het verstrekken van een smartphone gelijk gesteld is aan een ‘koop op afbetaling’, verstrekken telecomaanbieders feitelijk een lening. Om een lening te mogen verstrekken moeten telecomaanbieders voldoen aan de Wet op het Financieel Toezicht, kortweg WFT.

Rente, looptijd en kosten moeten glashelder zijn

De WFT schrijft voor dat aanbieders van een lening inzichtelijk moeten maken hoeveel de lening maandelijks kost, hoeveel rente er geheven wordt op de lening, wat de looptijd van de lening is en wat deze financiering de consument uiteindelijk kost. In de situatie van telecomaanbieders moet glashelder zijn hoeveel de klant maandelijks betaalt voor zijn abonnement en hoeveel de klant maandelijks betaalt voor zijn toestel.

Deze strikte splitsing kan enkel gerealiseerd worden op het moment dat álle abonnementen een sim-only insteek krijgen. Bij het afsluiten van een sim-only abonnement krijgen consumenten in de toekomst de mogelijkheid om ook een nieuwe telefoon aan te schaffen. Deze telefoon kan vervolgens in één keer vooraf betaald worden, of kan deels of geheel gefinancierd worden in een toestel abonnement waarbij gedurende 12 of 24 maanden iedere maand een termijnbedrag wordt betaad voor de aflossing van deze ‘lening’.




Laatste Nieuws



0 Reacties
Geef je reactie