Tele2 accepteert alleen nog klanten met 4G geschikte smartphone

13-01-2017  |  Tim Wijkman van Aalst  |  Achtergrond, Toestellen


Nieuwe klanten die bij Tele2 een sim-only abonnement afsluiten of bestaande klanten die hun abonnement verlengen, moeten voortaan over een smartphone beschikken met 4G ondersteuning. Daarmee zet Tele2 de volgende stap naar het onafhankelijk worden van T-Mobile.

Tele2 is in Nederland - maar zelfs ook in wereldwijd opzicht - een bijzondere provider. Tele2 heeft in Nederland namelijk alleen maar een 4G netwerk. Vrijwel alle andere providers in de wereld, waaronder ook alle andere Nederlandse mobiele aanbieders, beschikken naast een 4G netwerk ook over een 2G (GSM) en 3G (UMTS) netwerk. Dit is voor Tele2 echter geen nadeel omdat het voor de provider aanzienlijk goedkoper is om haar mobiele netwerk in de lucht te houden. Daarom kan Tele2 ook goedkoper zijn.

Verzelfstandiging

Omdat Tele2 in Nederland alleen een 4G netwerk heeft, kunnen klanten van Tele2 momenteel ook gebruik maken van het 2G (GSM) en 3G (UMTS) netwerk van T-Mobile. Het 4G netwerk van Tele2 heeft ondertussen al voldoende dekking, capaciteit en functionaliteit om alle mobiele klanten van Tele2 overal in Nederland te kunnen laten bellen, sms'en en internetten. Om die reden wil Tele2 op termijn af van de samenwerking met T-Mobile omdat het voor Tele2 meer geld kost om klanten op het T-Mobile netwerk te laten bellen, sms'en en internetten, dan op het eigen netwerk. 

Verplichting voor nieuwe en verlengende sim-only klanten

Iedereen die vanaf 1 februari een sim-only abonnement afsluit bij Tele2, of een sim-only abonnement verlengd, is er zelf voor verantwoordelijk dat gebruik gemaakt wordt van een geschikte smartphone met 4G ondersteuning. Klanten die nog een oude(re) smartphone zonder (geschikte) 4G ondersteuning gebruiken, zullen door Tele2 per e-mail en SMS gewaarschuwd gaan worden dat zij een ander toestel in gebruik moeten gaan nemen. Klanten die dit niet doen worden door Tele2 geblokkeerd voor uitgaande telefoongesprekken, sms berichten en mobiel internet. Klanten zijn in dat geval nog wel bereikbaar en kunnen nog wel telefoongesprekken en SMS berichten ontvangen.

Het gros van alle smartphones die sinds 2012-2013 op de markt zijn verschenen beschikken al over de juiste 4G ondersteuning. Op de website van Tele2 is een pagina verschenen waar klanten kunnen controleren of hun toestel geschikt is voor het 4G netwerk van Tele2.

Eigen verantwoordelijkheid

Klanten die een nieuw sim-only abonnement aangaan of hun huidige sim-only abonnement verlengen gaan automatisch akkoord met de voorwaarde van Tele2 dat zij over een geschikte 4G smartphone moeten beschikken. Omdat klanten een sim-only abonnement afsluiten (en Tele2 dus geen toestel levert) zijn zij zelf verantwoordelijk voor het hebben van een geschikte telefoon. Klanten die er niet voor zorgen dat zij over een geschikte smartphone beschikken, worden door Tele2 uiteindelijk geblokkeerd. Deze blokkade is geen contractbreuk vanuit Tele2 en derhalve dus ook geen geldige reden om het abonnement vroegtijdig te kunnen beëindigen.

Wie niet over een geschikte 4G smartphone beschikt, kan bij Tele2 ook een geschikte 4G smartphone kopen in combinatie met een abonnement. Alle toestellen die bij Tele2, maar ook bij andere (web)winkels) worden verkocht in combinatie met Tele2 abonnementen zijn automatisch geschikt voor het 4G netwerk van Tele2.

Voor bestaande klanten veranderd er niets zolang zij hun lopende abonnement niet verlengen. Bestaande klanten die geen geschikte 4G telefoon hebben kunnen vooralsnog gewoon blijven bellen, sms'en en internetten via het 2G en 3G netwerk van T-Mobile.
 

  DOWNLOAD DE APP VAN GSM HELPDESK  
 


Blijf altijd en overal op de hoogte van het laatste telecom nieuws en test de kwaliteit van uw mobiele verbinding en Wi-Fi netwerk met de geheel nieuwe app van GSM Helpdesk!

   Download de Android app van GSM Helpdesk

 



Laatste Nieuws



0 Reacties
Geef je reactie