T-Mobile zag klantenbestand in 2016 met 69.000 klanten groeien

T-Mobile zag klantenbestand in 2016 met 69.000 klanten groeien

02-03-2017  |  Tim Wijkman van Aalst  |  Achtergrond , Connectiviteit , Diensten , Netwerk


T-Mobile is er in 2016 in geslaagd haar klantenbestand licht te laten groeien naar ruim 3,7 miljoen klanten. Het aantal abonnees steeg met 6,5 procent, het aantal prepaid gebruikers daalde echter met 13 procent.

Het klantenbestand van T-Mobile is in 2016 voor het eerst in enkele jaren tijd weer gegroeid. In voorgaande jaren lag de uitstroom van prepaid klanten hoger dan de instroom van nieuwe abonnees, waardoor het klantenbestand krom. In 2016 heeft T-Mobile deze trend weten te doorbreken en over heel 2016 heeft T-Mobile een effectieve groei in het klantenbestand van 69.000 klanten weten te realiseren, zo blijkt uit de jaarcijfers van T-Mobile die het bedrijf vandaag presenteert.

Nog steeds krimpt het bestand aan prepaid klanten fors. Over heel 2016 verlieten 114.000 prepaid klanten T-Mobile. Dit is overigens een trend die in de hele markt zichtbaar is. Steeds meer prepaid klanten stappen over naar (goedkope) sim-only abonnementen.

Effectieve groei van 1,9 procent

Het aantal abonnees is in 2016 met 183.000 klanten gegroeid, oftewel een groei van 6,5 procent. Totaal telt het klantenbestand van T-Mobile nu 3.745.000 klanten. Daarmee is het klantenbestand effectief met 1,9 procent gegroeid.

Daling omzet met lichtpuntje

Ondanks de groei in het klantenbestand en het grotere aantal abonnees wist T-Mobile in 2016 geen omzetstijging te realiseren. T-Mobile genereerde over heel 2016 een omzet van ruim 1,3 miljard euro, 4,5 procent minder dan in 2015. Overigens ziet T-Mobile wel een lichtpuntje aan de horizon. Mede dankzij de introductie van datavrije muziek in het laatste kwartaal van 2016 lag de omzet in het laatste kwartaal van vorig jaar 4,7 procent hoger dan in het laatste kwartaal van 2015.

T-Mobile als challenger

T-Mobile heeft in opdracht van moederbedrijf Deutsche Telekom eind vorig jaar haar strategie radicaal gewijzigd. Deutsche Telekom was al enige tijd bezig met pogingen om T-Mobile Nederland te verkopen. Mede door de fusie tussen Vodafone en Ziggo is de overname van T-Mobile Nederland afgeketst. Deutsche Telekom kwam tot de conclusie dat het flink gekrompen klantenbestand van T-Mobile één van de oorzaken was dat de verkoop van T-Mobile Nederland niet is doorgegaan.

Om die reden heeft Deutsche Telekom haar Nederlandse tak in een aparte divisie ondergebracht waarin T-Mobile Nederland meer vrijheid krijgt om los van de modellen van Deutsche Telecom de markt te bespelen. T-Mobile bespeelt de Nederlandse markt nu net als Tele2 als 'Challenger'. Dit heeft onder andere al geresulteerd in de introductie van Datavrije Muziek eind vorig jaar en de nieuwe T-Mobile Go Unlimited abonnementen begin dit jaar. Mede dankzij deze ontwikkelingen zit het klantenbestand van T-Mobile in de lift.
 




Laatste Nieuws



0 Reacties
Geef je reactie






Nu verkrijgbaar

15-10-2018
CAT B35
01-10-2018
Sony Xperia XZ3