Hevige concurrentie goed voor consument, slecht voor providers

20-03-2017  |  Tim Wijkman van Aalst  |  Achtergrond, Connectiviteit, Diensten, Netwerk


De omzet uit de Nederlandse telecommarkt is afgelopen jaar opnieuw gedaald, zo concludeert marktonderzoeker Telecompaper. De hevige concurrentie in de Nederlandse markt zorgt al jaren voor prijsdruk.

Nederalndse consumenten profiteren van de sterke concurrentie in de Nederlandse markt. Door deze concurrentie is er sprake van een stevige prijsdruk. Uit het nieuwe Dutch Mobile Operators rapport van Telecompaper over het vierde kwartaal van 2016 blijkt dat ondanks de aantrekkende economie Nederlandse telecomproviders nog steeds moeite hebben om betere financiële resultaten te boeken. De totale omzet in de Nederlandse telecommarkt daalde in 2016 met 3,9 procent, een sterkere daling dan in 2015.

Van de vier grote mobiele aanbieders met een eigen netwerk (KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2), zijn vooral Vodafone en T-Mobile aan te merken als verliezers. Deze bedrijven hebben in 2016 zowel omzet als marktaandeel verloren.

Oorzaken

De omzet daalt vooral vanwege het 'veranderende consumentengedrag' en aangezien Nederlanders steeds minder buiten de bundel verbruiken. Al sinds 2009 is de trend zichtbaar dat Nederlanders WhatsApp gebruiken in plaats van SMS. Ook bellen Nederlanders steeds minder, al is de laatste tijd wel een kleine opleving zichtbaar in het verbruikte aantal belminuten. Bij steeds meer abonnementen kunnen consumenten onbeperkt bellen en onbeperkt sms'en, waardoor telecomproviders geen omzet meer maken op klanten die buiten de bundel gaan. Alleen dataverkeer is meestal nog beperkt tot een bundel, maar veel Nederlanders blijken niet snel buiten hun databundel te gaan.

De omzet van KPN liet de minste daling zien, vooral door verbetering van de resultaten bij de consumententak. Daardoor wist de operator zijn marktaandeel  in de mobiele markt te verstevigen. Uitdager Tele2 deed het nog beter door als enige mobiele operator een omzetgroei te realiseren, wat leidde tot een bescheiden toename in marktaandeel. 

T-Mobile kreeg harde klappen

De omzet van T-Mobile daalde procentueel het hardst, met 7,2 procent naar een marktaandeel van 21,2 procent, terwijl de omzet van Vodafone met 6,9 procent kromp. Dat leidde tot een marktaandeel van 32,5 procent . De omzet van KPN daalde met slechts 0,6 procent. De operator zag daarmee het marktaandeel stijgen naar 42,5 procent. Nieuwkomer Tele2 (dat begin 2016 de uitrol van zijn 4G-netwerk afrondde) kwam vorig jaar uit op 3,8 procent. Dat is 0,4 procentpunten hoger dan in 2015.

De operators proberen door het aanbieden van all-in bundles, multi-play maar ook met grotere databundels tegen vaak lagere prijzen, mensen over te halen om meer te besteden en overstappende klanten te verminderen. Er lijkt op dit punt wel een verbetering zichtbaar, maar dat is nog steeds niet voldoende om in de plus te eindigen. Ook de impact van regelgeving lijkt nog niet over te zijn,in het licht van het volledig schrappen van retail roamingtarieven in de EU per juli 2017.
 

  DOWNLOAD DE APP VAN GSM HELPDESK  
 


Blijf altijd en overal op de hoogte van het laatste telecom nieuws en test de kwaliteit van uw mobiele verbinding en Wi-Fi netwerk met de geheel nieuwe app van GSM Helpdesk!

Download de Android app van GSM Helpdesk     Download de iOS app van GSM Helpdesk

 



Laatste Nieuws



0 Reacties
Geef je reactie


1 dag geleden bespaarde iemand €376 per jaar

Vergelijk wat jij kan besparen op je telefoonrekening






Nu verkrijgbaar

04-08-2017
Huawei Y7
17-07-2017
Nokia 3
27-06-2017
Huawei Y6 2017


Nieuw

02-08-2017
Motorola Moto G5S
24-07-2017
LG Q8
11-07-2017
LG Q6
29-06-2017
Huawei Y6 2017