Consumentenbond adviseert geen Samsung Galaxy S7 meer te kopen

Consumentenbond adviseert geen Samsung Galaxy S7 meer te kopen

12-12-2017  |  Tim Wijkman van Aalst  |  Achtergrond , Toestellen


De Consumentenbond heeft een volgende stap gezet in de update-hetze tegen Samsung. De bond adviseert Nederlandse consumenten niet langer een Samsung Galaxy S7, Galaxy S7 Edge of Samsung Galaxy J3 (2016) meer te kopen. De officiële ondersteuning voor de toestellen eindigt volgens de Consumentenbond in maart 2018.

De Consumentenbond geeft Nederlandse consumenten het advies om geen Samsung Galaxy S7, Galaxy S7 Edge en Galaxy J3 (2016) meer aan te schaffen. Deze toestellen zijn bij veel winkels en providers nog op grote schaal verkrijgbaar en worden vaak aangeboden in combinatie met tweejarige abonnementen. De Consumentenbond wijst erop dat de officiële ondersteuning voor deze toestellen echter al in maart 2018 vervalt.

De drie toestellen zijn in maart 2016 op de markt gekomen. Bij de bepaling van de termijn waarop toestellen worden ondersteund door Samsung gaat Samsung uit van de datum waarop het toestel op de markt is gekomen. Vanaf dat moment geeft Samsung twee jaar ondersteuning, zo stelt de Consumentenbond.

Nog een paar maanden ondersteuning

Consumenten die in maart 2016 een Galaxy S7, Galaxy S7 Edge of Galaxy J3 hebben gekocht, hebben afgelopen tijd dus regelmatig updates gehad. Voor mensen die één van de toestellen nu pas kopen, eindigt de ondersteuning - net als voor mensen die het toestel al in maart 2016 hebben aangeschaft - per maart 2018. Met andere woorden: wie één van deze toestellen nu koopt met een tweejarig abonnement, heeft vanaf maart 2018 nog wel garantie maar geen technische ondersteuning meer vanuit Samsung, zo stelt de Consumentenbond.

De Consumentenbond heeft al bijna twee jaar Samsung op de korrel als het gaat om het update beleid voor Android smartphones. Samsung heeft volgens de Consumentenbond als marktleider een voorbeeldfunctie en laat in de ogen van de Consumentenbond met veel van haar toestellen juist zien hoe het niet moet.

Vier jaar (beveiligings)updates

De Consumentenbond wil dat Android smartphones tot vier jaar na introductie door fabrikanten up-to-date gehouden worden middels regelmatige beveiligingsupdates. Veel toestellen liggen tot circa twee jaar na introductie in de winkel en is het dus logisch dat tot vier jaar na introductie ondersteuning gegeven blijft worden.

In de praktijk worden veel toestellen maar tot twee jaar na introductie up-to-date gehouden en vervalt daarna de ondersteuning. Bij het uitblijven van updates worden toestellen volgens de consumentenbond naar verloop van tijd steeds onveiliger omdat aangetroffen beveiligingsproblemen in oudere Android versies niet meer worden opgelost.

Consumentenbond haalde eerder bakzeil

De Consumentenbond heeft Samsung eerder voor de rechter gedaagd om haar update beleid. Deze zaak liep op niets uit voor de Consumentenbond. Sindsdien valt de Consumentenbond Samsung via de media aan en probeert met publicitaire campagnes alsnog Samsung zover te krijgen dat zij haar verantwoordelijkheid neemt die Samsung in de ogen van de Consumentenbond heeft.

Overigens is het updatebeleid bij Samsung nog niet eens zo slecht vergeleken met veel andere smartphone fabrikanten. Fabrikanten als Huawei, Alcatel, LG, Wiko en de meeste Chinese smartphone merken geven toestellen doorgaans bijna geen of zelfs geheel geen updates gedurende hun levensduur.
 




Laatste Nieuws



0 Reacties
Geef je reactie






Nu verkrijgbaar

15-10-2018
CAT B35
01-10-2018
Sony Xperia XZ3