Consumentenbond: 'iPhone gebruikers zouden gratis nieuwe accu moeten krijgen'

Consumentenbond: 'iPhone gebruikers zouden gratis nieuwe accu moeten krijgen'

22-12-2017  |  Tim Wijkman van Aalst  |  Achtergrond , Toestellen


Deze week heeft Apple officieel bevestigd dat iPhones trager worden op het moment dat de accu slijt. Als een accu slijt kan deze steeds minder vermogen leveren, waardoor een iPhone bij piekbelasting uit zou kunnen vallen. De Consumentenbond stelt dat Apple meer service zou moeten geven en iPhone accu's kosteloos zou moeten vervangen.

Er komt steeds meer duidelijkheid over een probleem waar iPhone gebruikers al jaren over klagen: na verloop van tijd wordt een iPhone steeds trager. Er deed een complottheorie de ronde dat Apple dit bewust zou doen om iPhone gebruikers aan te sporen een nieuwer model te kopen. Deze week heeft Apple voor het eerst openheid van zaken gegeven waarom iPhones trager worden.

De snelheid van een iPhone heeft volgens Apple te maken met de staat van de accu. Een nieuwe accu kan zonder problemen het volledige vermogen leveren dat een iPhone processor nodig heeft bij piekbelasting. Gedurende de levensduur van een iPhone neemt de accu capaciteit af en kan minder goed piekbelastingen aan. Ook lage temperaturen hebben invloed op de belastbaarheid van de accu.

Snelheid processor wordt steeds verder beperkt

Om te voorkomen dat een processor een piekbelasting vraagt van de accu, wordt de maximale processorkracht steeds een stapje teruggeschroefd op het moment dat een accu aan het verouderen en aan het slijten is. Op die manier voorkomt Apple naar eigen zeggen dat iPhones plots uitvallen. Met deze problemen zijn veel iPhone gebruikers in het verleden geconfronteerd. In het verleden heeft Apple bij bepaalde iPhone batches waar deze problemen veel optraden de accu zelfs kosteloos vervangen.

De Consumentenbond stelt tegenover Tweakers dat een kosteloze vervanging van de accu eigenlijk standaard zou moeten zijn bij Apple iPhones. Gebruikers van een iPhone hebben volgens de bond veel geld moeten betalen voor het product en zouden dan ook het nodige mogen verwachten op het gebied van service en probleemoplossing.

Apple geen hoogvlieger als het aankomt op garantie

Het service en garantiebeleid van Apple is al lange tijd onderwerp van discussie. Ondanks dat Apple de hoogste prijzen vraagt voor haar toestellen in de markt, is de standaard service en garantieregeling minimaal. Apple probeert klanten tegen een forse extra betaling 'Apple Care' aan te smeren, waarmee het bedrijf belooft betere service en garantie te leveren. Of de bevestiging van Apple dat iPhones trager worden door accu's die slijten ertoe zullen leiden dat Apple accu's gratis gaat vervangen - zoals de Consumentenbond wil - lijkt op basis van de gedragingen van Apple niet voor de hand te liggen.
 




Laatste Nieuws



0 Reacties
Geef je reactie