Simyo voor de vierde keer de meest aanbevolen telecomprovider

Simyo voor de vierde keer de meest aanbevolen telecomprovider

15-02-2018  |  Tim Wijkman van Aalst  |  Achtergrond , Connectiviteit , Diensten , Netwerk


Uit onafhankelijk onderzoek blijkt dat telecomprovider Simyo het afgelopen half jaar opnieuw het meest is aanbevolen aan anderen door haar eigen klanten. Het aantal klanten dat Simyo aanbeveelt is echter wel aan het dalen.

Mobiele aanbieder Simyo heeft voor de vierde keer op rij de hoogste Word of Mouth score (WoM-score) gehaald, zo blijkt uit de nieuwste WoM-score van Telecompaper over de markt voor mobiele abonnementen. 72 procent van de abonnees van Simyo zou zijn aanbieder aanraden bij vrienden, familie en collega's. De prijs/kwaliteitverhouding is de belangrijkste reden om Simyo aan te bevelen, gevolgd door de maandelijkse kosten. De WoM-scores van alle gemeten aanbieders komen steeds dichter bij elkaar te liggen.

Een half jaar geleden lag de WoM-score van Simyo nog op 77 procent. Met uitzondering van Youfone laat Simyo hiermee de grootste daling zien van de tien gemeten mobiele aanbieders. De voorsprong op de totale markt loopt dan ook terug. Anderhalf jaar geleden raadde gemiddeld 60 procent van alle postpaid-klanten zijn aanbieder aan, een half jaar later was dit 64 procent en bij de vorige meting (eerste helft 2017) kwam dit uit op 65 procent. Bij de laatste meting geeft 68 procent aan zijn mobiele aanbieder aan te bevelen.

De WoM-scores van de mobiele aanbieders komen ook steeds dichter bij elkaar te liggen. Tussen de nummer 1 (Simyo) en 9 (Tele2) liggen slecht 11 procentpunten. In de triple play-markt zijn de verschillen vele malen groter. De nummer 1 (XS4ALL) heeft daar met de nummer 3 (Delta) 13 procentpunten verschil, met de nummer 9 (Caiway) is er een verschil van 29 procentpunten.

T-Mobile, Vodafone gedeeld tweede

T-Mobile en Vodafone delen deze keer samen de tweede plaats: 70 procent van hun postpaid-klanten zou hun provider aanraden. Voor T-Mobile is 70 een stabiele score, Vodafone zag zijn score met 4 procentpunten stijgen, dit ondanks de integratie met Ziggo Mobiel die een lagere WoM kende (62). Klanten roemen T-Mobile vooral om de kwaliteit van verbinding en bereik en de prijs/kwaliteit verhouding. Vodafone-klanten noemen dezelfde redenen, waarbij de eerste zwaarder telt dan de tweede.

Telfort, Simpel en Tele2 laten stijging zien

Telfort, Simpel en Tele2 zien hun WoM-score stijgen, hiermee schuiven ze ook allemaal een paar plekken naar boven in de ranking. 69 procent van de Telfort-klanten raadt de mobiele aanbieder aan, waarmee het samen met moederorganisatie KPN op de vierde plek staat. Eerder stond Telfort nog met 61 procent op de achtste plaats.

Simpel en Tele2 zien hun scores met 6 procentpunten stijgen, daarmee komt Simpel uit op het gemiddelde van de markt (68). Tele2 blijft nog onder dit marktgemiddelde presteren (64), maar stijgt wel twee plaatsen in de ranking en haalt onder andere Hollandsnieuwe in. Klanten roemen Tele2 om de prijs/kwaliteit verhouding en de maandelijkse kosten. Verbeterpunten zijn er nog bij de kwaliteit van verbinding en het bereik.

Youfone van tweede plek naar hekkensluiter

Tijdens de vorige meting stond Youfone op een gedeelde tweede plek met een score van 70, een half jaar eerder scoorde de MVNO 62. Bij de meest recente meting komt de WoM-score uit op 55, waarmee Youfone opeens ver onder het gemiddelde van 68 uitkomt en tevens hekkensluiter is. Youfone-klanten noemen de prijs/kwaliteitverhouding  als verbeterpunt. 




Laatste Nieuws



0 Reacties
Geef je reactie






Nu verkrijgbaar

15-10-2018
CAT B35
01-10-2018
Sony Xperia XZ3