Consumentenbond sleept providers voor de rechter om 'gratis smartphones'

Consumentenbond sleept providers voor de rechter om 'gratis smartphones'

16-02-2018  |  Tim Wijkman van Aalst  |  Achtergrond , Diensten


De Consumentenbond heeft dagvaardingen uitgestuurd naar KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2 omdat deze providers onvoldoende compensatie zouden aanbieden voor consumenten die in het verleden een 'gratis smartphone' hebben 'gekregen' van de providers. In werkelijkheid ging het om koop op afbetaling met onbekende rentepercentages.

De Consumentenbond heeft opnieuw de juridische aanval geopend op Nederlandse mobiele aanbieders en heeft KPN, Vodafone, Tele2 en T-Mobile voor de rechter gedaagd. Inzet is een compensatie voor 'tienduizenden' gedupeerde Nederlandse consumenten die in het verleden een 'gratis' telefoon of smartphone hebben gekregen maar hier in hun abonnement altijd voor hebben betaald.

In 2014 oordeelde de Hoge Raad dat van gratis telefoons of smartphones geen sprake kon zijn en het verstrekken van een smartphone bij een abonnement feitelijk een koop op afbetaling is. Telecomproviders zijn hier jarenlang onduidelijk over geweest. In werkelijkheid bestond het abonnementsbedrag namelijk uit een component voor belminuten, sms berichten en dataverkeer en een component voor de 'afbetaling' van het toestel.

De Consumentenbond hekelt vooral de situaties waarbij consumenten na afloop van hun abonnement nog steeds zijn blijven betalen voor hun toestel. In plaats van dat het toestelcomponent van het abonnement werd afgetrokken, bleef deze bij veel consumenten die geen nieuw abonnement afsloten of kozen voor een abonnementsverlenging doorlopen. Hierdoor hebben deze groep consumenten naar schatting 20 tot 30 euro per maand te veel betaald voor hun abonnement.

Schadevergoeding

Op basis van eerdere uitspraken wil de Consumentenbond namens alle gedupeerde consumenten een schadevergoeding gaan vorderen bij Nederlandse mobiele telecomaanbieders. Enerzijds eist de Consumentenbond de terugbetaling van de volledige smartphone van consumenten die als 'gratis' zijn verstrekt. Op de tweede plaats eist de Consumentenbond een compensatie voor alle consumenten die hun abonnement na afloop van het contract door hebben laten lopen en daardoor zijn blijven betalen voor een telefoon die eigenlijk al was afbetaald.

Bart Combée, directeur van de Consumentenbond, zegt: "De providers handelden jarenlang in strijd met de regels en willen vervolgens de consequenties niet aanvaarden. Uit de uitspraak van de Hoge Raad blijkt duidelijk dat de betrokken partijen fout zaten en ook lagere rechters oordeelden in individuele zaken in het nadeel van de telecomaanbieders. Toch blijven de providers hardnekkig weigeren om tot een collectieve compensatieregeling te komen. Dat vind ik stuitend."




Laatste Nieuws



0 Reacties
Geef je reactie