Minder mensen nemen triple play vanwege mobiel abonnement

Minder mensen nemen triple play vanwege mobiel abonnement

22-10-2018  |  Martijn Kregting  |  Diensten


Mobiele abonnementen zorgen er in toenemende mate voor dat huishoudens niet overstappen op een 'traditionele' triple play-abonnement. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Telecompaper. In het tweede kwartaal van 2018 is 8 procent van de Nederlandse huishoudens en vaste telefoonlijn gaan combineren met een aansluiting voor tv en internet, ook wel triple play genoemd. In dezelfde periode een jaar eerder was dit nog 12 procent.

In de afgelopen jaren zijn steeds meer huishoudens een triple play-abonnement (internet, televisie en vaste telefonie) gaan afsluiten. In het tweede kwartaal van 2018 had al 44,9 procent van de huishoudens een dergelijk abonnement. Maar door de groei van het gebruik van de mobiele telefoon, is er steeds minder noodzaak om een vaste lijn aan te houden.

Op de vast-mobiele markt is de combinatie breedband-internet met tv en mobiel dan ook de snelstgroeiende combinatie. Onder meer KPN en Vodafone bieden voordelen aan huishoudens naarmate ze meer vaste diensten met mobiele abonnementen afnemen.

Minder huishoudens nemen triple play

Het percentage Nederlandse huishoudens dat aangeeft in één keer alle drie de diensten als nieuwe klant te zijn gaan afnemen bij één provider, was in het tweede kwartaal van 2018 dan ook lager dan in dezelfde periode het voorgaande jaar: 32 procent versus 35 procent. Het onderzoek geeft niet aan om welke aanbieders het gaat.

Opvallend is volgens Telecompaper dat 19 procent van de Nederlanders alleen tv had bij de aanbieder waar men nu ook internet en vaste telefonie van afneemt. Dit zullen vooral klanten van Ziggo of andere kabelaanbieders geweest zijn. In het tweede kwartaal van 2017, was dat nog 21 procent. Dat zou in het voordeel van andere aanbieders zijn van vaste en mobiele diensten.

40% alleenstaanden bundelt losse abonnementen

Uit het onderzoek blijkt verder dat 40 procent van de alleenstaanden vanuit een situatie met losse diensten bij diverse aanbieders in één keer alle drie de diensten gaan afnemen bij dezelfde provider. Bij gezinnen met kinderen was dat 34 procent en zonder (thuiswonende) kinderen 27 procent. Het grootste deel van de huishoudens zat eerder dus bij meerdere aanbieders voor tv, internet en vaste telefonie. 

Jongere consumenten vaker vanuit alleen een tv-abonnement ook de andere diensten af bij de huidige aanbieder. In de groep 20-29 jaar heeft 34 procent aangegeven dat zij al een tv-abonnement afnamen bij hun huidige triple play provider, significant hoger dan bij de overige leeftijdsgroepen. 




Laatste Nieuws



0 Reacties
Geef je reactie