Hi gaat toestellen leasen bij een abonnement

Hi gaat toestellen leasen bij een abonnement

20-02-2012  |  Tim Wijkman

De nieuwe abonnementen en tarieven die Hi sinds vorig jaar zomer hanteert zijn bij veel klanten in het verkeerde keelgat gesloten. Hi hoopt klanten terug te winnen met een nieuwe abonnementsstructuur.

Vorig jaar zomer voerde KPN nieuwe abonnementen en tarieven in die doorgaans fors duurder zijn geworden. KPN voerde deze wijzigingen ook door bij al haar dochters waaronder Hi. De nieuwe tarieven en abonnementen hebben KPN het afgelopen jaar al ruim 300.000 klanten gekost. Zeker bij jongerenmerk Hi heeft KPN gemerkt dat prijs voor jongeren een hele belangrijke keuzefactor is. Daarom introduceert Hi vanaf 12 maart een nieuwe abonnementsvorm waarbij een internetbundel onafhankelijk van een bel- en sms bundel gekozen kan worden en een 'lease plan' voor een mobiele telefoon.

Vanaf 12 maart kunnen klanten bij Hi kiezen voor vier internetabonnementen van 10, 17,50, 22,50 of 30 euro per maand. Met alle bundels is het mogelijk om onbeperkt te internetten op een basissnelheid van 32 kb per seconde. Bij de bundels van 17,50, 22,50 en 30 euro per maand zit daarnaast een databundel van 500, 1000 of 2000 MB. Binnen deze databundels is de internetsnelheid aanzienlijk hoger. Bij het abonnement van 17,50 kan 500 MB aan dataverkeer gebruikt worden op een snelheid van 2 Mbit per seconde. Het 22,50 abonnment met een databundel van 1000 MB biedt binnen deze bundel een snelheid tot 7 Mbit per seconde en het 30 euro abonnement biedt binnen de bundel van 2000 MB een internetsnelheid tot 14 Mbit per seconde. Na het bereiken van de databundel gaat de internetsnelheid omlaag naar 32 Kb per seconde. Het basis abonnement van 10 euro per maand biedt geen databundel en biedt enkel onbeperkt internet bij een zeer lage snelheid.

Klanten kiezen vervolgens naast de databundel voor een toestel. Het toestel wordt middels een lease-constructie aangeboden. Daarbij betaalt de klant afhankelijk van het gekozen toestel en de verkoopadviesprijs een bedrag van tussen de 0 en 35 euro per maand aan 'lease kosten'. Het toestel wordt daarbij dus ook nooit van de klant, behalve wanneer de klant de lease afkoopt of na afloop van de lease het toestel voor een klein extra bedrag overneemt.

Naast de internetbundel en de toestel lease kan de klant eventueel ook nog een bel- en sms-bundel afsluiten die varieren tussen de 5 euro voor 75 minuten of sms berichten per maand tot 45 euro voor een 1000 minuten of sms berichten per maand.

Kritiek op nieuwe abonnementen
Hoewel Hi pretendeert dat de nieuwe abonnementen tot 10 procent goedkoper zijn dan de huidige, slaat Hi en moederbedrijf KPN opnieuw een slag in de verhoging van tarieven. Het enige voordeel dat de consument heeft met deze nieuwe abonnementsvorm is dat de consument zelf kan kiezen of en welke internetbundel er bij een bel- en sms abonnement wordt afgesloten. Wat Hi echter met de lease-constructie van het toestel heel mooi weet te verbloemen is dat er totaal geen subsidie meer wordt gegeven op toestellen.

Toestelsubsidie afgeschaft
Normaal gesproken geven providers bij abonnementen een toestel gratis of tegen een sterk gereduceerde prijs. Natuurlijk is de prijs van het toestel ingeprijst in de maandprijs van het abonnement en moet tegenwoordig vaak voor duurdere toestellen ook nog bijbetaald worden voor het toestel bij het afsluiten van het abonnement. Het toestel is echter volledig in eigendom van de gebruiker.

Met de nieuwe toestel lease constructie van Hi, gaan consumenten gedurende de 24 maanden van hun contract een vast bedrag per maand betalen voor het toestel. Daarbij hoeft aan het begin van het contract dus niet meer bijbetaald te worden voor een duurder toestel, maar betaalt de klant een vast bedrag per maand voor de gekozen telefoon. Dit bedrag varieert tussen de 0 en 35 euro per maand afhankelijk van het gekozen toestel.

Het toestel wordt vervolgens nooit eigendom van de gebruiker. Pas aan het eind van de looptijd van het abonnement en het lease contract bestaat de mogelijkheid om het toestel voor een slotbedrag over te nemen van Hi. Indien de consument hier niet voor kiest, kan de klant aan het eind van het contract het toestel omruilen voor een nieuw toestel in combinatie met een abonnents- en lease verlenging. Een slimme manier om de toestelsubsidies af te schaffen en de consument nog sterker aan een provider te binden.

Consument wederom duurder uit
Uit berekeningen van GSM Helpdesk Nederland blijkt dat consumenten met dit nieuwe abonnement van Hi wederom duurder uit zijn. Momenteel is bij Hi het Hi Web 35 abonnement het meest gekozen abonnement. Dit abonnement kost 35 euro per maand en biedt 750 MB aan internet en 175 belminuten of SMS berichten. Wanneer daarbij een Samsung i9100 Galaxy S II bij genomen wordt, moet de consument voor dit toestel los nog 236 euro bij betalen bij een tweejaarig contract. Totaal betaalt de consument voor dit abonnement over twee jaar tijd dus 1076 euro inclusief toestel.

Om hetzelfde te krijgen bij het nieuwe abonnement, moet de klant minimaal kiezen voor het Hi Medium internet abonnement voor 17,50, waarbij 500 MB aan internet wordt verstrekt, 250 MB minder als bij het Hi Web 35 abonnement. Kiest de klant vervolgens voor een bel- en sms bundel van 150 minuten of SMS berichten, eveneens 25 minuten of sms berichten minder, dan betaalt de klant hiervoor 10 euro extra. De toestellease van de Samsung Galaxy S II gaat vervolgens op basis van haar verkoopadviesprijs van 699 euro per maand 35 euro aan lease kosten (699 euro gedeeld door 24 maanden). Totaal is de klant na 2 jaar bij het nieuwe abonnement dus 1500 euor kwijt, bijna 500 euro meer dan bij de huidige abonnementen doordat de toestelsubsidie is vervangen door een toestel lease.

Alleen klanten die kiezen voor een goedkoop toestel of geen toestel nemen bij het abonnement, kunnen klanten iets goedkoper uit zijn, maar dan weegt de nieuwe aanbieding dus niet op tegen diverse sim-only aanbiedingen in de markt.

Kortom: het is de vraag of KPN met deze nieuwe Hi abonnementen de consument werkelijk terug weet te lokken. Nadelen zijn dat toestellen nooit het eigendom van de klant wordt en de klant haar toestel min of meer op afbetaling bij het abonnement afsluit. Voordeel is wel dat Hi bij de lease een 4 uurs service biedt die binnen 4 uur een vervangend toestel levert op het moment dat de telefoon buiten de schuld van de gebruiker kapot gaat.


Laatste Nieuws



8 Reacties
Sorteer op: Standaard | Nieuwste | Beoordeling
0
plaatste dit 21 feb 2012

wat een sukkels...

0
plaatste dit 23 feb 2012

Ben even wezen rekenen. Als je nu 150m belt en 1gb internet hebt bij Hi, met bijv een iphone dan ben je uitgesmeerd over de gehele looptijd ongeveer 35% meer kwijt.

Dit is een prijsverhoging onder het motto van "onbeperkt internet". Een schandalige prijsverhoging, 35% is niet te onderbouwen.

0
plaatste dit 21 mrt 2012

ik snap niet hoe jullie aan zon hoog bedrag zijn gekomen: als ik via de site van hi ga rekenen:

een internetbundel van 1000mb = 22,50 p/maand. ik doe daar 75 bel/sms bij voor 5 p/maand, daarbij komt de lease van de iphone 4s 16gb voor 21 p/maand, maakt samen 48,50 p/maand.

Dan heb ik nog studentenkorting: 3,50 minder p/maand voor 2 jaar lang.

En daarnaast is het eerste halfjaar 50% korting op het abbonement.

12 maanden * 20,75 + 12 maanden * 45,00 = 789 euro na 2 jaar.

789!

0
plaatste dit 09 apr 2012

In het topic gaan ze er van uit dat het leasebedrag per maand de "toestelprijs / de contractduur" is. Dit is niet correct. Het leasebedrag per maand is namelijk lager. (volgens topic Iphone 32GB: 749 / 24 = 31 werkelijk: 24.5) Ik heb het voor de Iphone 32GB uitgerekend Bij vodafone na 2 jaar 1239 euro Bij Hi na 2 jaar 1128. Het toestel is dan bijv nog 400 euro waard. Dan moet er nog 60 euro betaald worden voor de telefoon. dit is 1188. Maakt dus niks uit wat je doet. Het verschil is minimaal.

0
plaatste dit 16 apr 2012

@Arjan B: Je laatste berekening klopt niet... Je betaalt aan het einde van de looptijd niet 15% van de marktwaarde van je toestel. Je betaalt de marktwaarde enHi gaat er (onterecht) van uit dat die na twee jaar nog maar 15% van de nieuwprijs is. Dus: Een iphone 4s kost nu 600 euro, Hi denkt dat de marktwaarde van je iphone na twee jaar nog maar 90 euro is. Onzin natuurlijk en ze garanderen helemaal niks.. Leuke verrassing aan het eind van je contract..

0
plaatste dit 23 apr 2012

Bij de telefoonwinkel werd verteld dat de slottermijn 15 of 35% van de marktwaarde zou zijn. Dit blijkt niet zo te zijn op een Forum van KPN geven medewerkers van KPN een afwijkende uitleg. Nu blijkt dat je aan het eind een bedrag conform de marktwaarde dus wat het toestel zou kosten op dat moment. en wie bepaald die MARKTWAARDE dat bepaald KPN eenzijdig en aan verwachtingen daar heb je niet veel aan. daar zijn al veel mensen door in de problemen gekomen. Ik vind het misleiding Met vr gr

0
plaatste dit 18 aug 2012

Samsung gallexy 3 betaal 24,95 pm 2 jaar kom je op 588€ je koopt nu een voor ongeveer 599€ hi koopt deze toestel groot in hier krijgen ze groote korting op 20% dan komt dat zelfde toestel 479,20€ je bent dan al afgezet door geweldige KPN/hi dit nog niet alles na 2 jaar kan je die over kopen weet zeker dat ze daar nog een 200€ voor durven te vragen het zijn gewoon dieven dat zijn het meer niet belachelijk mooiste van alles ze komen er nog mee weg ook bah de groete PP van dorst

0
plaatste dit 21 aug 2012

@dion s, Eerste half jaar 50% korting is dus niet 12 x 20,75 maar 6 x 20,75

mvg

Geef ook je reactie


6 dagen geleden bespaarde iemand €157 per jaar

Vergelijk wat jij kan besparen op je telefoonrekening