Review: Huawei P20 Pro

14-04-2018  |  Tim Wijkman van Aalst  |  Toestellen

Huawei is nog een relatief jonge speler in de Benelux. Het bedrijf maakte in 2012 haar opwachting en brengt sindsdien ieder jaar een nieuwe smartphone uit in de P-serie. In de afgelopen jaren hebben de toestellen uit deze serie zich steeds meer ontwikkeld tot echte paradepaardjes en met de gloednieuwe Huawei P20 Pro tracht Huawei concurrenten als Samsung, Sony, HTC en LG definitief voorbij te streven.

Huawei heeft in maart de gloednieuwe Huawei P20 familie onthuld. Eerst kwam Huawei met de Huawei P20 Lite, een week later gevolgd door de Huawei P20 en de Huawei P20 Pro. Met deze drie toestellen bedient Huawei drie verschillende prijssegmenten. De Huawei P20 Lite is met een verkoopadviesprijs 369 euro een echte middenklasse smartphone. De Huawei P20 kost 649 euro en zit daarmee aan de onderzijde van het high-end segment. De Huawei P20 Pro, uit deze review, is het absolute toptoestel van Huawei voor 2018 en heeft een prijskaartje van 899 euro gekregen.

Huawei P20 Pro
Huawei P20 Pro

Het prijskaartje van de Huawei P20 Pro laat duidelijk zien dat Huawei met deze smartphone wil concurreren met toestellen zoals de Samsung Galaxy S9 / S9+ en Sony Xperia XZ2. Fabrikanten als LG en HTC hebben vooralsnog geen concurrerende toestellen uitgebracht.

De P-serie bestaat bij Huawei al zes jaar. Oorspronkelijk was de P-serie gepostioneerd in het middenklasse segment met een sterke focus op design. De Huawei P20 staat nog in directe lijn van opvolging op de Huawei Ascend P6 (2013), P7 (2014), P8 (2015), P9 (2016) en P10 (2017).

Sinds enkele jaren brengt Huawei ook 'Plus' of 'Pro' versies uit van de P-serie. Met deze versies heeft Huawei de afgelopen jaren steeds meer de concurrentie opgezocht met de high-end toestellen van concurrenten. Het lijkt erop dat Huawei dit jaar met de nieuwe Huawei P20 Pro voor het eerst een echte waardige concurrent heeft uitgebracht voor de meest uitgebreide smartphones van fabrikanten als Samsung, Apple, Sony, HTC en LG.

Terug naar boven

Inhoud van deze review

1. De Huawei P20 Pro volgens Huawei
  2. Design
  3. Camera
  4. Wat zijn de pluspunten van de Huawei P20 Pro?
  5. Wat valt tegen aan de Huawei P20 Pro?
  6. Conclusie

Terug naar boven

De Huawei P20 Pro volgens Huawei

De presentatie die Huawei gaf tijdens de introductie van de Huawei P20 Pro, alsmede de webspagina over de P20 Pro op de website van Huawei, stond en staat geheel in het teken van de camera in de P20 Pro, alsmede in het teken van AI (Artificial Intelligence). Deze twee zaken communiceert Huawei graag als de twee allerbelangrijkste 'key features' van de Huawei P20 Pro. Naast de camera noemt Huawei ook het beeldscherm, de 4.000 mAh accu en de gebruikte processor als belangrijke kenmerken van de Huawei P20 Pro.

De Huawei P20 Pro heeft drie camera's aan de achterzijde

De Huawei P20 Pro is de eerste smartphone ter wereld die is uitgevoerd met drie camera's aan de achterzijde. Alle drie de camera's zijn voorzien van lenzen van Leica AG. De drie camera's tezamen maken fotografie opties mogelijk die voorheen met een smartphone camera onmogelijk waren, waaronder bijvoorbeeld nachtfotografie met lange sluitertijden zonder gebruik te hoeven maken van een statief, geavanceerde foto effecten die voorheen enkel met spiegelreflexcamera's gerealiseerd konden worden en 5x zoom zonder kwaliteitsverlies.

Met de Huawei P20 Pro zet Huawei ook sterk in op AI (Artificial Intelligence). Het vreemde van deze feature is dat de gebruiker van de Huawei P20 Pro eigenlijk niets merkt van deze feature. AI zorgt ervoor dat de Huawei P20 Pro zichzelf aanpast aan haar gebruiker en bijvoorbeeld energieverbruik optimaliseert op basis van het (vaak voorspelbare) gebruik van de eigenaar. Ook is AI in staat om de rekenkracht van de processor zo optimaal mogelijk te balanceren voor iedere vorm van gebruik.

AI wordt daarnaast ook uitgebreid toegepast in de camera-app. Dankzij AI kan de camera herkennen wat gefotografeerd wordt. AI zorgt er vervolgens voor dat de camera instellingen geoptimaliseerd worden voor die betreffende foto. De camera-app herkent feitelijk het type foto dat de gebruiker graag zou willen maken en zorgt ervoor dat hiervoor de instellingen automatisch goed gezet worden. Zo kan een amateur foto's schieten met professionele effecten die voorheen alleen voorbehouden waren aan fotografen met geavanceerde camera's en uitgebreide kennis over camera instellingen.

De Huawei P20 Pro wordt aangedreven door de Kirin 970 processor. Op de processor zit een zogenaamde 'NPU', oftewel Neural Processing Unit' die verantwoordelijk is voor alle AI functies in het toestel. De Kirin 970 processor is een octa-core processor opgebouwd uit een 2,4 GHz quad-core processor en een 1,8 GHz quad-core processor. Daarbij heeft het toestel 6 GB werkgeheugen en 128 GB aan interne opslagcapaciteit.

De Huawei P20 Pro heeft een Full View beeldscherm met zogenaamde top notch bovenin het beeldscherm

Verder geeft Huawei veel aandacht aan de vormgeving en vooral het beeldscherm van het toestel. De Huawei P20 heeft een metalen behuizing, afgewerkt met glas. Aan de voorzijde heeft het toestel een 6,1 inch groot 'Full View' beeldscherm dat aan alle zijden van het toestel bijna tot aan de rand doorloopt. Omdat het beeldscherm nagenoeg tot de rand doorloopt, heeft Huawei aan de bovenzijde in het beeldscherm een uitsparing (zogenaamde 'top notch') gemaakt voor de front-camera, luidspreker en sensoren.

Tot slot noemt Huawei de 4.000 mAh accu als belangrijk kenmerk. Deze accu is krachtiger dan de accu's in concurrerende toestellen zoals bijvoorbeeld de Samsung Galaxy S9, Galaxy S9+ en toestellen van Apple. Dankzij de hoge capaciteit levert de accu sowieso al een goed uithoudingsvermogen, maar het uithoudingsvermogen wordt nog eens extra verlengd dankzij de AI-functies die zorgen voor een zo'n optimaal mogelijk energiemanagement. Is de accu leeg, dan kan deze in minder dan 1,5 uur tijd weer opgeladen worden dankzij snelle oplaadtechnieken.

Terug naar boven

Design

Met de Huawei P20 serie is Huawei qua vormgeving een nieuwe weg in geslagen. Het toestel is gebouwd rondom een metalen frame en heeft voor- en achterpanelen van glas. De voorzijde van het toestel wordt nagenoeg geheel bekleed door het beeldscherm. De randen aan de linker- en rechterzijde van het beeldscherm zijn qua dikte verwaarloosbaar.

Aan de onderzijde is de rand iets dikke romdat Huawei hier nog een (smalle) vingerafdruksensor in heeft verwerkt. Aan de bovenzijde van het beeldscherm is de rand zo dun dat er onvoldoende ruimte was voor de (24 megapixel!) frontcamera, luidspreker en sensoren. Om die reden heeft Huawei een uitsparing (top notch) in het beeldscherm gemaakt waarin deze elementen zijn geplaatst.

De rand van het beeldscherm (goed zichtbaar rondom de top notch) voelt scherp aan

Het beeldscherm ligt wat verhoogd op het toestel, waarbij randen met een dunne 'diamond cut' zichtbaar zijn. Wanneer bijvoorbeeld van bovenaf over het beeldscherm geveegd wordt om de statusbalk open te schuiven, is deze rand als een scherpe rand voelbaar. Dit voelt niet echt prettig aan.

De Huawei P20 Pro heeft een metalen frame

Aan de zijkanten van de Huawei P20 Pro is duidelijk zichtbaar en voelbaar dat het toestel een metalen frame heeft. Aan de linkerzijde van het toestel bevind zich een sleufje met daarin het slot voor de simkaart(en) en / of Micro SD geheugenkaart. De slee die in dit sleufje zit kan eruit gehaald worden met een paperclip of de meegeleverde eject-tool.

Aan de rechterzijde van de Huawei P20 is de aan/uit toets en de volume toetsen geplaatst. De volumetoetsen kunnen tijdens het fotograferen gebruikt worden als sluitertoets. Dit is een beetje verwarrend aangezien de aan/uit toets een rode streep heeft en de volumetoetsen vaak gebruikt worden om in- en uit te zoomen.

Aan de onderzijde van de Huawei P20 Pro is de USB type-C aansluiting geplaatst waarmee het toestel opgeladen kan worden. Op de USB type-C aansluiting kan ook de meegeleverde headset aangesloten worden. Huawei levert daarnaast een verloopstekkertje mee voor mensen die nog een headset met een 3,5 mm audioplug gebruiken. Een 3,5 mm audio uitgang ontbreekt, met als nadeel dat gebruikers van de Huawei P20 Pro nooit tegelijk via een bedraade headset kunnen luisteren naar muziek en het toestel kunnen opladen.

Onderzijde van de Huawei P20 Pro
Onderzijde van de Huawei P20 Pro

Voor de symetrie heeft Huawei links- en rechts van de USB type-C poort een speaker grille geplaatst. Echter is alleen achter de rechter speaker grille daadwerkelijk een speaker geplaatst. De Huawei P20 Pro kan overigens wel stereo geluid ten gehore brengen. Deze modus wordt automatisch geactiveerd zodra het toestel in horizontale stand wordt gehouden. De speaker voor telefoongesprekken (naast de front-camera) wordt hierbij ook bijgeschakeld waardoor een stereo effect hoorbaar is. De speaker naast de front-camaera is echter minder krachtig dan de speaker aan de onderzijde van het toestel waardoor stereo geluid wat in onbalans is.

Aan de bovenzijde van de Huawei P20 Pro zijn in de behuizing antennelijnen zichtbaar. Verder is een sensor en een gaatje voor een tweede microfoon zichtbaar. Deze tweede microfoon wordt gebruikt voor stereo geluidsopname bij video's, maar ook om omgevingsgeluid weg te kunnen filteren (active noice cancellation).

Aan de achterzijde van de Huawei P20 Pro zijn de drie cameralenzen zichtbaar. Het gaat van onder naar boven om een 40-megapixel RGB camera, een 20-megapixel monochrome camera en een 8-megapixel RGB camera. Daarnaast is er ook een dual-tone LED flitser aanwezig. Meer over de camera in het volgende hoofdstuk.

Door de afgeronde zijkanten en de gladde achterkant, ligt de Huawei P20 Pro goed en comfortabel in de hand. Door de gladde afwerking glijdt het toestel echter wel makkelijk uit de hand, wat de kans op schade door bijvoorbeeld vallen vergroot. Door de gladde, glazen oppervlakten is de Huawei P20 Pro een echte vingerafdruk-magneet. Het is daarbij ook een nadeel dat de camera's behoorlijk uitsteken, waardoor de cameralenzen makkelijker beschadigen. Ook ontstaat er een ophoping van stof rondom de cameralenzen die moeilijk weg te poetsen is.

Terug naar boven

Camera

Op cameragebied is vooral de Huawei P20 Pro revolutionair. Dit is de eerste smartphone ter wereld die is uitgevoerd met een triple-camera aan de achterzijde, oftewel een camera met drie camerasensoren. Het gaat hier om een 40-megapixel RGB camerasensor, een 20-megapixel monochrome camerasensor en een 8-megapixel RGB camerasensor. De drie sensoren zijn allemaal voorzien van lenzen van Leica AG.

De Huawei P20 Pro is uitgevoerd met maar liefst drie camera's

Dankzij de drie camerasensoren is de Huawei P20 Pro in staat om 5x in te zoomen op onderwerpen zonder dat dit kwaliteitsverlies in het beeld oplevert. Ook presteert de Huawei P20 Pro ongekend goed onder donkere omstandigheden. Voor beide functies komt AI om de hoek zetten. Onder donkere omstandigheden kunnen de beste resultaten behaald worden wanneer een hoog diafragma gecombineerd wordt met een langere sluitertijd. Een lange sluitertijd betekent echter dat een camera op een statief geplaatst moet worden om te voorkomen dat er bewogen foto's ontstaan.

AI in de camera zorgt ervoor dat er foto's met een lange sluitertijd gemaakt kunnen worden, zonder dat een statief nodig is. Bewegingen worden automatisch gecorrigeerd door geavanceerde camerasoftware. Hierdoor weet de Huawei P20 Pro onder donkere omstandigheden ongekend goede foto's te maken en stoot de Samsung Galaxy S9, die korte tijd bovenaan heeft gestaan, van de troon.

Fotograferen met de Huawei P20 Pro
Fotograferen met de Huawei P20 Pro

AI in de camerasoftware zorgt er ook voor dat de gebruiker van het toestel niet meer hoeft na te denken hoe een foto geschoten moet worden. Iedereen heeft wel eens een idee in het hoofd op welke manier een foto geschoten zou moeten worden en welk effect dit op zou moeten leveren. AI in de camerasoftware herkent meer dan 100 verschillende situaties en stelt geheel automatisch de camera hierop in en zorgt ervoor dat professionele foto effecten, die normaal alleen voorbehouden zijn aan professionele fotografen met spiegelreflexcamera's, nu ook automatisch met de Huawei P20 Pro gerealiseerd worden.

Foto's geschoten met de Huawei P20 Pro

De Huawei P20 Pro is door DxOmark uitgeroepen tot de smartphone met de beste camera. Daarbij is hoogstwaarschijnlijk vooral gekeken naar de kwaliteit van foto's die in de Pro-modus zijn geschoten. In de Pro-modus is het mogelijk om foto's in RAW formaat (ongecomprimeerd) te schieten en volledige controle te hebben op alle camerainstellingen.

De doorsnee huis-, tuin- en keuken fotograaf zal vooral foto's schieten in de automatische stand. Wat hierbij opvalt is dat de camera standaard ingesteld staat op een resolutie van 10-megapixel. Dit levert foto's op met een grootte van ongeveer 1,5 MB. Dat is kleiner dan foto's die met bijvoorbeeld de Samsung Galaxy S8 / S9 geschoten worden.

De resultaten van de foto's in automatische stand zijn wisselend. Bij fel licht heeft de camera wat moeite met het weergeven van de juiste kleuren, maar bij ideale omstandigheden schiet de Huawei P20 Pro prachtige foto's die in kwaliteit niet onder doen voor foto's van de Galaxy S8 / Galaxy S9 van Samsung (die tot op heden bekend stonden als de beste camera smartphones).

Wat erg leuk is om te zien is dat de camera tientallen situaties goed weet te identificeren. Als bijvoorbeeld een foto van een kat gemaakt wordt, verschijnt in beeld dat de camera geoptimaliseerd is om mooie foto's van een kat te kunnen schieten. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor eten (food-pics), personen en andere objecten.

Nachtfoto's die met de Huawei P20 Pro worden geschoten zijn - in vergelijking met andere smartphones - van sublieme kwaliteit. Hier doen de combinatie van de drie camera sensoren, AI en zowel optische als softwarematige beeldstabilisatie zeer goed hun werk.

De camera biedt ook diverse voorinstellingen om bepaalde foto effecten te kunnen realiseren, waaronder bijvoorbeeld lichtstrepen van verkeer in het donker, of een watten-effect bij watervallen. Niet al deze functies werken op dit moment even goed, zeker op het moment dat er in de omgeving ook nog andere bewegende objecten zijn, waardoor foto's wazig, onscherp of bewogen zijn.

Geconcludeerd kan worden dat de Huawei P20 Pro alles in huis heeft om de beste camera smartphone van dit moment te zijn en ook regelmatig goed laat zien tot welke verbazingwekkende prestaties het toestel op het gebied van fotografie in staat is. Samsung heeft de camerasoftware voor haar Galaxy S9 en Galaxy S8 echter nog nét wat beter onder controle waardoor deze toestellen vrijwel altijd perfecte foto's weten te schieten. Bij de Huawei P20 Pro zitten er ook veel foto's bij van hoge kwaliteit, maar ook regelmatig nog wat missers. Hier heeft Huawei dus nog wel wat ruimte voor verdere verbetering van vooral de AI-ondersteuning.

Terug naar boven

Wat zijn de pluspunten van de Huawei P20 Pro?

Het is voor Huawei goed nieuws dat de key-feature waarop het bedrijf sterk focust met de Huawei P20 Pro, door ons ook als pluspunt is ervaren: de camera. De camera is in staat om echte top prestaties weg te zetten en voor het eerst durven wij hardop te zeggen dat Huawei op gelijke voet staat met Samsung of zelfs Samsung alreeds heeft weten te passeren. Er is uiteraard nog ruimte voor verbetering in de camerasoftware, maar technisch gezien heeft de Huawei P20 Pro alles in huis om altijd en overal perfecte foto's en video's te maken.

Een tweede key-feature van de Huawei P20 Pro is AI (Artificial Intelligence). Zoalg het goed gaat, merkt de gebruiker eigenlijk helemaal niets van deze functie, want AI zorgt ervoor dat de Huawei P20 Pro werkt en presteert wat de gebruiker verwacht. Zonder AI was de camera bijvoorbeeld waarschijnlijk een stuk minder goed geweest, of zou de accu sneller leeg zijn. AI is dan ook een onzichtbaar pluspunt van de P20 Pro.

De Huawei P20 Pro is uitgevoerd met een ongekend krachtige processor (Kirin 970, 2,4 GHz quad-core + 1,8 GHz quad-core) en veel werkgeheugen (6 GB). Hiermee zet de Huawei P20 Pro vergelijkbare prestaties weg als de Samsung Galaxy S8 en Galaxy S9. Ook hier doet AI haar werk en optimaliseert de instellingen en de aansturing van de processor op het gebruik van dat moment.

In het verlengde hiervan is ook het uithoudingsvermogen een absoluut pluspunt. De Huawei P20 Pro is niet alleen voorzien van een bovengemiddeld krachtige accu van 4.000 mAh, maar weet de energie ook nog eens heel efficiënt te benutten, wederom mede dankzij AI.

Ook het geluid dat de Huawei P20 Pro weet de produceren met haar twee speakers is in vergelijking met veel andere toestellen indrukwekkend te noemen. Het toestel weet ruimtelijk en diep geluid met veel bass weer te geven. Klein puntje van kritiek is dat de twee speakers die Huawei in de P20 Pro gebruikt niet gelijkwaardig aan elkaar zijn. In landscape modus probeert de Huawei P20 Pro stereo geluid weer te geven, maar doordat de speakers niet gelijkwaardig aan elkaar zijn, ontstaat wat onbalans in het geluid.

Tot slot verdient ook het design van de Huawei P20 Pro een positieve vermelding. Het toestel oogt premium en verzorgd en voelt mede dankzij het metalen frame solide aan. Doordat de voor- en achterzijde van glas zijn gemaakt is de Huawei P20 Pro overigens wel een magneet voor vingerafdrukken. Poetsdoekjes of een goed hoesje zijn dus geen overbodige luxe.

Terug naar boven

Wat zijn de minpunten van de Huawei P20 Pro?

Huawei wil de Huawei P20 Pro laten concurreren met de meest high-end smartphones van dit moment, zoals bijvoorbeeld de Samsung Galaxy S9. Wat opvalt is dat Huawei nog steeds gebruik maakt van een beeldscherm met een Full HD resolutie, terwijl veel concurrenten van Huawei al jaren werken met beeldschermen met een hogere 2K / QHD resolutie. Zeker nu beeldschermen steeds groter worden, wordt ook een hogere resolutie steeds relevanter. De Huawei P20 Pro had een ideaal toestel voor Huawei kunnen zijn om hiermee zelf voor het eerst uit te pakken. Gemiste kans...

De camera van de Huawei P20 Pro steekt een behoorlijk stuk uit

Hoewel wij de vormgeving van de Huawei P20 Pro overwegend positief ervaren, zijn er drie kleine nadelen en minpunten. Het belangrijkste nadeel van deze drie is dat de camera's aan de achterzijde een behoorlijk stuk uitsteken. Dit verhoogt de kans op krassen en schade op de lenzen. Daarnaast oogt het wat vreemd.

Het tweede nadeel inzake het design is de scherpe rand rondom het beeldscherm, wat vooral bij swypen over het beeldscherm (bijvoorbeeld om de notificatiebalk uit te schuiven) vervelend voelbaar is. Het derde nadeel is dat de Huawei P20 Pro vanwege haar glazen panelen aan voor- en achterzijde een echte vingerafdruk magneet is en de gebruiker zich dus rot blijft poetsen. Doordat de camera uitsteekt, hoopt vuil, stof en viezigheid zich daarnaast rondom de camera's op, wat niet echt een fraai gezicht is.

Terug naar boven

Conclusie

Voor het eerst sinds het moment dat Huawei in 2012 de Europese markt betrad, durven wij te stellen dat Huawei met de Huawei P20 Pro op hetzelfde niveau is weten te komen als 'westerse' concurrenten zoals Samsung, LG, Sony en HTC. De Huawei P20 Pro is zonder twijfel de meest uitgebreide en meest complete smartphone van Huawei tot nu toe.

De Huawei P20 Pro scoort 4,5 uit vijf punten in de review van GSM Helpdesk

Huawei laat met de Huawei P20 Pro zien dat er nog steeds innovatie mogelijk is in smartphones. Echte innovatie is bij andere fabrikanten, waaronder Samsung, HTC en LG, de laatste jaren wat minder goed zichtbaar. Met de Huawei P20 Pro is Huawei nu een volwaardige concurrent voor Samsung en consorten geworden, zeker gezien de P20 Pro op enkele fronten de Samsung Galaxy S9 zelfs voorbij weet te streven.

Zoals altijd is er ook nog bij de Huawei P20 Pro ruimte voor verbetering. Als Huawei echter doorgaat in het tempo en op de voet waarop Huawei zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld, dan moet dat goed gaan komen en gaan we mogelijk volgend jaar een smartphone zien waarmee Huawei de concurrentie voor het eerst écht zal gaan overtreffen.

De Huawei P20 Pro zou voor Samsung een echte wake-up call moeten zijn. Samsung begon in de zero's ook als underdog met een vrij negatief merkimago, maar wist uiteindelijk Nokia van de troon te stoten en is uitgegroeid tot een gerespecteerde marktleider. Huawei heeft eerder al de ambitie uitgespoken uiteindelijk marktleider te willen gaan worden. Met de Huawei P20 Pro laat Huawei zien dat het bedrijf hiertoe in staat is. Het zou ons dan ook niets verbazen dat Huawei binnen nu en enkele jaren Samsung van de troon gaat stoten als marktleider, waarbij een situatie ontstaat waarin de geschiedenis zich herhaalt.

Bottomline is de Huawei P20 Pro de eerste smartphone van Huawei die ons écht weet te raken. Omdat er nog wat ruimte is voor verbetering is een score van 5 sterren nét niet reëel te noemen, maar de uiteindelijke beoordeling met 4,5 uit 5 sterren geeft aan dat de Huawei P20 Pro écht een zeer goede smartphone is en wat ons betreft de meest innovatieve smartphone van dit moment is.

Eindoordeel voor de Huawei P20 Pro:  Beoordeling met 5 sterren

Terug naar boven

;